Kaski, Nowinki motocyklowe

Ocena i czarna lista kasków motocyklowych

Brytyjski rząd podjął próbę oceny ochrony jaką gwarantują poszczególne kaski motocyklowe. W ramach programu SHARP kaski otrzymują do pięciu gwiazdek.

OCENA KASKÓW

Safety Helmet Assessment and Rating Programme zakłada niezależne ocenianie kasków w pięciogwiazdkowej skali. Kaski, które trafią do sprzedaży w Wielkiej Brytanii, muszą uzyskać przynajmniej jeden punkt. Wprowadzenie systemu oceniania ma pozwolić motocyklistom w wyborze optymalnego kasku oraz umożliwić szybkie porównywanie konkurencyjnych produktów.


{jcomments on}

Gdyby motocykliści kupowali wyłącznie kaski dobrze chroniące głowę, tylko w Wielkiej Brytanii liczba zabitych w wypadkach spadłaby o 50 osób w skali roku – deklarują twórcy programu SHARP. Dodają też, że należytą ochronę zapewni tylko kask, którego rozmiar zostanie dobrze dobrany do wielkości głowy kierowcy.

W trakcie testów kaski są poddawane 22 różnym rodzajom uderzeń, które symulują siły najczęściej pojawiające się w trakcie prawdziwych wypadków. Urządzenia pomiarowe rejestrują przeciążenia, jakie oddziałują na głowę kierowcy. Fizyczne uszkodzenia kasku stoją na dalszym planie – trzeba pamiętać, że częściowe pęknięcie skorupy kasku czasami stanowi przewidziany przez producenta sposób na rozproszenie energii uderzenia.

Testy SHARP wykazały, że najdroższe kaski najbardziej cenionych marek nie zawsze w najlepszy sposób pochłaniają energię. W cztero- i pięciogwiazdkowym gronie znalazło się sporo kasków ze średniej półki.

Sposób przyznawania ocen był jednak dosyć tajemniczy. Zainteresowani mogli zapoznać się wyłącznie z finalną notą, co budziło wiele kontrowersji. Twórcy SHARP zadbali, by teraz zainteresowani mogli zapoznać się ze szczegółowymi wynikami. Przy pomocy kolorowych pól oznaczono, jak kask chroni konkretne obszary głowy. Przy okazji stało się też jasne, dlaczego kaski, które zdobyły taką samą liczbę punktów w zestawieniach nie są ułożone alfabetycznie – o pozycji zadecydowały minimalne różnice w poziomie ochrony głowy.

Nowością na zmodernizowanej stronie SHARP jest także porównywarka, która ułatwia wybranie najbezpieczniejszego kasku np. w danym przedziale cenowym lub konkretnego producenta.


 

Testy zderzeniowe samochodów są prowadzone od lat, a ich wyniki szeroko omawiane w mediach. Przez długi czas znacznie mniej wiedzieliśmy o ochronie zapewnianej przez kaski motocyklowe. Powoli ulega to zmianie. Testy SHARP wykazały, że większość kasków dobrze pochłania energię, jednak są również niechlubne wyjątki…

Kask chroni głowę motocyklisty w podobny sposób, co karoseria samochodu ciało kierowcy i pasażerów. Powinien być na tyle sztywny, by zabezpieczyć przez fizycznymi obrażeniami, a jednocześnie musi pochłonąć i rozproszyć energię uderzenia, aby nagle pojawiające się przeciążenia nie uszkodziły mózgu.

Przez lata kaski motocyklowe dzieliły się na produkowane przez mniej lub bardziej renomowanych producentów, szczękowe lub integralne oraz bardziej i mniej kolorowe. Odpowiedzi na pytanie, jak chronią głowę kierowcy nie znał nikt. Postanowił poszukać jej brytyjski rząd, który uruchomił program Safety Helmet Assessment and Rating Programm.

SHARP zakłada niezależne ocenianie kasków w pięciogwiazdkowej skali. Kaski, które trafią do sprzedaży w Wielkiej Brytanii, muszą uzyskać przynajmniej jeden punkt. Wprowadzenie systemu oceniania ma pozwolić motocyklistom w wyborze optymalnego kasku oraz umożliwić szybkie porównywanie konkurencyjnych produktów.

Gdyby motocykliści kupowali wyłącznie kaski dobrze chroniące głowę, tylko w Wielkiej Brytanii liczba zabitych w wypadkach spadłaby o 50 osób w skali roku – deklarują twórcy programu SHARP. Dodają też, że należytą ochronę zapewni tylko kask, którego rozmiar zostanie dobrze dobrany do wielkości głowy kierowcy.

W trakcie testów kaski są poddawane 22 różnym rodzajom uderzeń, które symulują siły najczęściej pojawiające się w trakcie prawdziwych wypadków. Urządzenia pomiarowe rejestrują przeciążenia, jakie oddziałują na głowę kierowcy. Fizyczne uszkodzenia kasku stoją na dalszym planie – trzeba pamiętać, że częściowe pęknięcie skorupy kasku czasami stanowi przewidziany przez producenta sposób na rozproszenie energii uderzenia.

Warto podkreślić, że testy SHARP wykazały, że najdroższe kaski najbardziej cenionych marek nie zawsze w najlepszy sposób pochłaniają energię. W cztero- i pięciogwiazdkowym gronie znalazło się sporo kasków ze średniej półki. Na kolejnych stronach prezentujemy wyniki testów SHARP, które są też dostępne na sharp.direct.gov.uk.

Najgorsze i najlepsze kaski wg SHARP – sprawdź listę

 


 


1/5 gwiazdek

KBC Force RR
HJC CS-R1
NZI Convert III
Duchinni D601
KBC FFR
KBC Magnum
KBC TK8
Harley Davidson Laguna II
Dainese Airstream
RST PC1S
Vemar VSSEV
Arashi Daytona
RST Fusion
Fusion Tranz


2/5 gwiazdek

Schuberth S1 Pro
Arai Condor
Box BX4
HJC CS-12
Lazer Tornado
Nitro N330VX
Takachi TK-30
Vemar VSREV
KBC VR2R
HJC IS-16
Schuberth R1
Airoh Mathisse RS
Box BX3 Dagger
Nitro N1000v
Dainese D 181
Marushin M401
Vemar VTXE
Fusion G921


3/5 gwiazdek

Airoh Leox
AGV K Series
Arai RX7-Corsair
Arai Viper GT
HJC FG-14
RST Racevent
Shoei XR-1000
Suomy Extreme
Suomy Gunwind
Suomy Spec 1R
Urban N20
Vemar TAI2K
Arai Astro
HJC CL-ST
KBC VR1-X
HJC FS-10
HJC CS-12N
Roof RO10 Daytona
VIPER RS 40
VIPER RS 66
G-mac Concept
Shark Openline
Shoei Multitech
VIPER RS V121
Vemar Jiano
Arashi Galaxy
Arashi Sonic
Arashi Turbo
Scorpion EXO 450
Givi HPS 40.1
Nitro N510v
HJC FS 10 Carbon
HJC FS MAX
HJC IS MAX
Arai Chaser
Box FX 1
Nitro F347VN
Vemar VXP
Airoh Force
VIPER RS V99
Scorpion EXO 400
LEM Kinetic
Fusion RR700
Caberg V2X Carbon
Arashi Steel 2
VIPER RS V111
VCAN V210(B)


4/5 gwiazdek

AGV Airtech
Airoh Speed Fire
Lazer Fibre Pro
Roof RO10 Diversion
Arashi Viper
Box BX2
Nitro N810VX
Nitro N820VX
Nitro N755VX
Nitro N1430VX
X-Lite X601
Premier Monza
Shark S500 Air
Shark RSF 2i
Shoei Raid II
Shoei X-Spirit
AGV Ti Tech
Grex R1
Lazer Vertigo
Nitro N1600VN
Nolan N62
Nolan N84
RST Cobra Vent
Scorpion EXO-700
Shark RSI
Shark S800
X-Lite X602
X-Lite X701
X-Lite X801
AGV K3
HJC FG-15
Lazer Fibre D1
Duchinni D801
AGV Longway
Caberg Justissimo GT
Grex RF2
Lazer Granville
Lazer Revolution
Nolan N103
Nolan N102
Roof Boxer
Shark Evoline
VIPER RS101
Schuberth C2
Box BX5 Hurricane
Shark RSF 3
Duchinni D701
Kawasaki Ninja
AGV K-4

KBC XP3
Marushin Ikusa
Dainese Performance
Harley Davidson FXRG
Marushin Shivan
Nuvo SP2
Shark S650
X-Lite X1002
Airoh SV55 S
Nolan X802
Vemar V1.01.1 Eclipse
VCAN V100F
Scorpion EXO 750
Scorpion EXO 1000
Osbe X Race
Osbe Highway
Nankai SA 07
LS2 Cyber
LS2 Shogun
LS2 Mono
LEM Genesis
Duchinni D711
Arashi Phantom


5/5 gwiazdek

AGV S-4
Lazer LZ6
Arai GP5x
Bell M1
HJC HQ-1
Shark RSR2
AGV Stealth
Buell Turbulent
Bell M4R
Caberg V2R

Marushin 777 Tiger
Marushin RS1 Carbon
BMW System 5
Caberg Trip
Bell M5X
Shark RSR2 Carbon
AGV GP TECH
Marushin 777 Samura
Nitro N1700 VF
Shark RSX
Bell M4R Carbon
Bell M5X Carbon
Suomy Vandal
Shoei XR-1100

Źródło:www.onet.pl

20/07/2010

O autorze

Glazio


Dodaj komentarz

Wrzesień 2017
P W Ś C P S N
« Sie    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Reklama

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Redakcja
Radiator - Turystyka Motocyklowa
E: kontakt@radiator-mototurystyka.pl
W: www.radiator-mototurystyka.pl