Nowinki motocyklowe

Zdejmowanie blokady szybkości skutera

Skuter - zdejmowanie blokadZdejmowanie blokady szybkości skutera

Zgodnie z prawną definicją motorower to pojazd wyposażony w silnik o pojemności skokowej do 50 cm3 i prędkości maksymalnej nie większej niż 45 km/h. Ale…

W większości krajów europejskich definicja motoroweru jest bardzo podobna, jednak egzekwowanie zgodności walorów technicznych jednośladów z wymogami prawa bardzo różne. W Austrii czy Szwajcarii nie do pomyślenia jest, aby motorower mógł jechać szybciej niż jest to określone przepisami. We Włoszech lub we Francji można odnieść wrażenie, że prędkości osiągane przez motorowery są traktowane liberalnie. W Polsce jak jest z motorowerami, każdy widzi, i tylko ręce opadają. Kompletna wolna amerykanka. Można np. spotkać duży skuter z małą tablicą rejestracyjną przynależną motorowerom. I często jest to skuter, w którym nigdy, nawet opcjonalnie, nie były montowane silniki motorowerowe! Czyli ktoś dokonał oszustwa, jego dzieło jeździ po drogach, wszyscy to widzą i nikt powołany do kontroli pojazdów nie interweniuje.

Zupełnie czym innym jest zdjęcie blokady szybkości maksymalnej. Po takiej przeróbce osiągi motoroweru trochę wzrastają, ze szczególnym wskazaniem na prędkość. Pojazd taki powinien zostać poddany przeglądowi technicznemu w stacji diagnostycznej w celu przekwalifikowania go na motocykl. Natomiast do jego prowadzenia potrzebne będzie prawo jazdy kategorii A1 lub A.

Jak to zrobić?
Blokady można wstępnie podzielić na mechaniczne i elektroniczne. Zazwyczaj do ograniczenia prędkości maksymalnej stosowane są blokady mechaniczne lub mechaniczne i elektroniczne razem. Są też takie motorowery, w których blokad nie ma, a ich osiągi spełniają warunki prawne. Dwadzieścia lat temu były to polskie Romety, które osiągały niewiele ponad czterdzieści kilometrów na godzinę. Za granicą produkowano jednoślady o takich osiągach, traktując je jako pojazdy dla młodzieży. Były również motorowery dużo szybsze, ale i dużo droższe.

Obecnie dwie konstrukcje wytyczają trendy motorowerowe – Yamaha Giggle i Honda Zoomer. Są one tak skonstruowane, aby nie przekroczyły w żadnych warunkach prędkości 45 km/h. Czuwa nad tym komputer sterujący zapłonem i wtryskiem paliwa. Same silniki to na wskroś nowoczesne czterosuwowe, wielozaworowe jednostki chłodzone cieczą. Mają więc duży potencjał, ale zwiększenie ich osiągów jest możliwe dopiero po wymianie komputera i współpracujących z nim elementów instalacji zapłonowej.

W prostszych pojazdach sposoby ograniczenia osiągów są zwykle bardzo podobne dla silników dwu- i czterosuwowych.

Zaczynamy najczęściej od wejścia, czyli od gaźnika, gdzie zazwyczaj należy zmienić główną dyszę paliwową na większą. Jeżeli jest to gaźnik sterowany podciśnieniowo, w pokrywie membrany może znajdować się od środka śruba oporowa ograniczająca możliwość pełnego otwarcia przepustnicy. Należy ją usunąć. Sama pokrywa może być wyższa, czyli mieć większą pojemność, co daje podobny efekt. Obecnie w dławieniu skuterów ta metoda nie jest stosowana.

Następną czynnością jest odkręcenie gaźnika oraz samego króćca ssącego. W celu zdławienia często stosowane są specjalne uszczelki tłumiące, w których otwór ma dużo mniejszą średnicę niż cały kanał ssący. Należy taką uszczelkę/podkładkę dopasować do właściwego wymiaru lub wymienić na inną, większą. Bardzo rzadko, ale zdarza się jeszcze, że w króćcu ssącym albo w odlewach skrzyni korbowej silnika znajduje się podobne przewężenie przekroju. Należy taką zwężkę rozwiercić. Oczywiście po takiej ingerencji w układ dolotowy i gaźnik konieczna będzie jego regulacja.

Po drugiej stronie silnika mamy układ wylotowy, czyli rurę wydechową i tłumik. Mamy tam całą paletę możliwości blokowania pełnych osiągów silnika poprzez stosowanie różnego rodzaju kryz, zwężek i tzw. ślepych kiszek (kanałów bez przelotu), przyspawanych do właściwej rury wydechowej. Dobrze jest, jeśli w ofercie producenta znajdziemy układ wydechowy pozbawiony wspomnianych blokad lub są one widoczne i łatwe do usunięcia. Należy przez to rozumieć wycięcie kryz zwężających przekrój rury wydechowej lub wycięcie wszelkiego rodzaju ślepo zakończonych rurek zakłócających przepływ spalin. Istnieje jeszcze inna możliwość – zakupienie homologowanego tłumika tuningowego do danego modelu motoroweru lub skutera. Należy wówczas zwrócić uwagę na producenta – jakie są opinie o jego produktach, czy są trudności z właściwym zestrojeniem silnika z nowym układem wydechowym. Ponadto zdarza się, że w wyglądających jak sportowe homologowanych wydechach również zamontowane są kryzy tłumiące. Te jednak bywają łatwe do usunięcia. Szczególne znaczenie ma to w przypadku silników dwusuwowych, gdzie wymiary, kształt i pojemność układu wydechowego bardzo wpływają na osiągi i charakterystykę silnika oraz ekonomię eksploatacji.

Źródło: www.onet.pl

27/09/2010

O autorze

Glazio


Dodaj komentarz

Listopad 2017
P W Ś C P S N
« Paź    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
Reklama

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Redakcja
Radiator - Turystyka Motocyklowa
E: kontakt@radiator-mototurystyka.pl
W: www.radiator-mototurystyka.pl