Nowinki motocyklowe

Oznaczenia opon – obowiązkowe dla producentów

HondaVFR 1200. Turystyka motocyklowa, forum, radiator.Nowe przepisy dotyczące oznaczenia opon

Od listopada przyszłego roku na kierowców czekają spore zmiany. Wszyscy producenci opon będą musieli zamieszczać na swoich produktach etykiety z informacjami, które pomogą w wyborze najlepszej oferty. Co to zmieni?

W ubiegłym roku Parlament Europejski zatwierdził nowe rozporządzenie, które w życie wejdzie 1 listopada 2012 roku. Wprowadza ono dla wszystkich opon sprzedawanych w Europie obowiązek ich odpowiedniego oznaczenia.

Etykiety, na wzór tych znanych z urządzeń AGD, podawać będą trzy istotne informacje: poziom emitowanego hałasu, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz efektywność paliwową.

Zgodnie ze wzorem europejskiego systemu etykietowania energetycznego, system etykietowania opon zaklasyfikuje produkty do jednej z sześciu klas. Najlepsza efektywność będzie oznaczona jako klasa A (kolor zielony), a najniższa jako klasa G. Tak będzie w przypadku przyczepności na mokrej nawierzchni, jak i wielkości oporów toczenia. Poziom hałasu podawany będzie w decybelach oraz na kolorowej skali, dla lepszej orientacji.

Etykieta dla opon. Turystyka motocyklowa, forum, radiator.Po co wprowadza się nowy system? Zdaniem autorów ustawy, wprowadzenie oznaczeń na oponach wpłynie na ochronę środowiska. Co więcej, ma to zapewnić kierowcom możliwość zaoszczędzenia nawet do 10 proc. paliwa. Ale to nie wszystko. Dzięki kategorii określającej przyczepność do mokrego asfaltu kierowcy będą mogli wybrać opony, które są obiektywnie najlepsze, a nie tylko polecane przez pracowników firm oponiarskich.

Jak mówią specjaliści z Michelin, wprowadzenie nowych oznaczeń i klas jakości opon doprowadzi do tego, że już w momencie wejścia w życie etykiet ok. 30 proc. tanich opon chińskich producentów zniknie z rynku. Co więcej, w 2016 roku przeprowadzona zostanie weryfikacja norm i wtedy z półek sklepowych wyeliminowanych zostanie nawet 70 proc. oferowanych obecnie opon egzotycznych marek.

Opony z Dalekiego Wschodu są znacznie tańsze, niż opony europejskie, wytwarzane są z gorszej jakości materiałów i słabo radzą sobie np. na mokrej nawierzchni. Nowe przepisy sprawią, że chińskie opony będą w Europie znacznie rzadszym towarem, niż obecnie. Z drugiej strony jednak mówi się, że nowe unijne normy mogą zmobilizować producentów z Chin czy Indii do wytężonej pracy nad poprawą parametrów opon.

Ogólnie mówiąc, nowe normy powinny pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania wśród europejskich kierowców. Będą też łagodniej obchodziły się z kieszenią kierowcy, przynajmniej jeśli chodzi o częstotliwość tankowania. Bo już koszt zakupu kompletu może być nieco wyższy, ze względu na konieczność przeprowadzenia odpowiednich badań i otrzymania homologacji.

Trzeba też pamiętać, co jest szczególnie ważne dla naszego kraju, że obowiązek etykietowania nie będzie dotyczył opon bieżnikowanych, które w Polsce są mocno rozpowszechnione. Ewentualny wzrost cen nowego ogumienia może więc spowodować ucieczkę niezdecydowanych kierowców w stronę tańszych alternatyw, gdzie poziom bezpieczeństwa jest znacznie mniejszy. Trudno więc jednoznacznie stwierdzić, jak nowe przepisy dotyczące etykietowania opon wpłyną na nasz rynek i czy przyczynią się do zauważalnej poprawy bezpieczeństwa i obniżenia emisji spalin.

A co Wy sądzicie na temat nowych przepisów dotyczących oznaczania nowych opon? Czy przy zakupie ogumienia kierujecie się wyłącznie ceną, czy też ważne są dla Was parametry przyczepności, hałasu i oporów toczenia? Jeśli ceny opon od listopada przyszłego roku wzrosną, rozważycie zakup opon bieżnikowanych?

Źródło: onet.pl

27/02/2011

O autorze

Glazio


Dodaj komentarz

Wrzesień 2017
P W Ś C P S N
« Sie    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Reklama

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Redakcja
Radiator - Turystyka Motocyklowa
E: kontakt@radiator-mototurystyka.pl
W: www.radiator-mototurystyka.pl