Nowinki motocyklowe

Yamaha MT-01

Yamaha MT-01. KODO. Nowinki motocyklowe - Radiator - Turystyka motocyklowa - Wyprawy motocyklowe - Podróże motocyklowe - Forum motocykloweYamaha MT-01

Na targach Tokyo Motor Show w 1999 roku Yamaha przedstawiła radykalny koncept motocykla o nazwie MT-01. Konstrukcja wywołała ogromne zainteresowanie zwiedzających i dziennikarzy, potężny V2 obsadzony w ramie skonstruowanej na wzór motocykli sportowych rozpalał wyobraźnię…

Na gotowy motocykl trzeba było zaczekać 6 lat, co ważne gotowy produkt prawie nie odbiegał od wyglądu konceptu, z widocznych zmian rzuca się w oczy bardziej klasyczne umieszczenie tylnego amortyzatora.

Yamaha MT-01 funkcjonuje również pod nazwą „KODO” co w tłumaczeniu oznacza bęben – za to jaki i o jakim brzmieniu.  W sylwetce MT-01 główną rolę gra silnik, V2 o pojemności 1670 ccm i mocy 90 KM, jednostka ma tak monstrualne wymiary, że reszta motocykla wygląda jak obudowa doklejona do silnika. O ile moc tej V-ki nie budzi wielkich emocji, moment obrotowy Yamaha MT-01 "KODO". Nowinki motocyklowe - Radiator - Turystyka motocyklowa - Wyprawy motocyklowe - Podróże motocyklowe - Forum motocyklowena poziomie 150 Nm pozwala bez kompleksów stanąć na światłach z większością motocykli sportowych.

Wrażenia z jazdy – MT-01 prowadzi się bardzo stabilnie, to zasługa sportowej, przestrzennej ramy i zawieszenia opartego w dużej mierze na modelu R1. Hamulce, również pochodzące z R1 bardzo skutecznie spowalniają tego 243 (w stanie suchym) kilogramowego kolosa. Po liftingu w 2007 roku, MT-01 otrzymała 6-tłoczkowe przednie hamulce, jednak to zabieg głównie marketingowy – stare, 4-tłoczkowe działają rewelacyjnie. Sportowa rama i dość wysoko umieszczone podnóżki pozwalają dynamicznie pokonywać zakręty.

Wibracje – przyspieszając do 2000 obr/min trudno zauważyć gdzie są lusterka, od 2000 do 3000 obr/min trudno zauważyć co jest w lusterkach, a powyżej zostaje niewiele obrotów do wykorzystania – czerwone pole zaczyna się przy 5500 obr/min.

Yamaha MT-01 "KODO". Nowinki motocyklowe - Radiator - Turystyka motocyklowa - Wyprawy motocyklowe - Podróże motocyklowe - Forum motocykloweDźwięk – nawet na fabrycznych wydechach MT-01 zachwyca swoim gangiem, głęboki bas wydobywający się z 2 puszek umieszczonych na wysokości siedzenia znakomicie załącza alarmy – zwłaszcza Volkswageny są na to wrażliwe. Tak, więc nawet w miarę delikatna jazda po parkingu przy centrum handlowym dostarcza ciekawych wrażeń – samochody piszczą ze strachu przed potęgą MT-01.

Temperatura – chłodzony powietrzem V2, w którym każdy z cylindrów ma pojemność 835 ccm musi się nagrzewać i nagrzewa się bardzo konkretnie. Prawa noga jest opalana przez 2 kolektory wydechowe średnicy rury kanalizacyjnej, z lewej strony grzeje m.in. tunel doprowadzający powietrze do drugiego cylindra. Pośladki kierowcy są natomiast ogrzewane przez dalszą część układu wydechowego, który wędruje pionowo do góry by pod siedzeniem kierowcy skręcić do tyłu motocykla. Oczywiście temperatura doskwiera tylko podczas postoju – w czasie jazdy owiewające powietrze skutecznie chłodzi całą konstrukcję. Co ciekawe po wyłączeniu silnika po dłuższej jeździe, przez dłuższy czas motocykl strzela, trzeszczy i ćwierka wszelkimi metalowymi elementami, które zaczynają stygnąć.

Podsumowując – Yamaha MT-01 skierowana jest do specyficznej grupy klientów. Ludzi, którzy szukają bardzo mocnego V2, do tego zamontowanego w ramie, która nadąża za silnikiem. Dla nich gigantyczne wibracje silnika i bulgot z wydechu będą zaletą, nie zniechęci ich nawet niewielki (15 litrowy) zbiornik paliwa i praktycznie brak możliwości przymocowania bagażu.

Dane techniczne:

rok:  2008
kategoria:  naked
Silnik
pojemność skokowa:  1670 ccm
typ silnika:  widlasty, 2-cylindrowy
liczba cylindrów:  4
moc:  88.90 KM, brak danych
moment obrotowy:  brak danych
stopień sprężania:  8.4:1
średnica x skok tłoka:  97 x 113 mm
zasilanie silnika:  wtrysk paliwa
smarowanie:  sucha miska olejowa
rozrząd:  OHV – zawory w głowicy, wałek rozrządu w bloku silnika
zawory na cylinder:  brak danych
rozrusznik:  elektryczny
chłodzenie:  powietrzem
skrzynia biegów:  5-biegów
przeniesienie napędu:  łańcuch
maksymalne obroty:  brak danych
sprzęgło:  mokre
Wymiary i wagi
długość:  2185 mm
szerokość:  800 mm
wysokość:  1105 mm
wysokość siedzenia:  825 mm
maksymalna wysokość siedzenia:  brak danych
rozstaw osi:  1525 mm
prześwit:  145 mm
masa:  243 kg
masa z paliwem i olejem:  brak danych
pojemność zbiornika paliwa:  empty 15 l
ilość oleju w silniku:  brak danych
Zawieszenie
przednia opona:  120/70-ZR17
tylna opona:  190/50-ZR17
skok zawieszenia – przód:  120 mm
skok zawieszenia – tył:  117 mm
hamulce przód / tył:  hamulec tarczowy, 2 tarcze, , hamulec tarczowy, 1 tarcza,
Osiągi
przyspieszenie 0-100 km/h:  brak danych
przyspieszenie 60-140 km/h na najwyższym biegu:  brak danych
prędkość maksymalna:  brak danych
czas na 1/4 mili:  brak danych

Źródło: motocykle.v10.pl

21/03/2011

O autorze

Glazio


Dodaj komentarz

Listopad 2017
P W Ś C P S N
« Paź    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
Reklama

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Redakcja
Radiator - Turystyka Motocyklowa
E: kontakt@radiator-mototurystyka.pl
W: www.radiator-mototurystyka.pl