Nowinki motocyklowe

Honda VT750S: nie tylko dla początkujących

Honda VT 750 SHonda VT750S: nie tylko dla początkujących

Rozsądna cena, odpowiednia moc i klasyczny wygląd. Japoński cruiser doskonale nadaje się na pierwszy motocykl. Jest również w stanie zaoferować dużą przyjemność z jazdy bardziej doświadczonym jeźdźcom.
Kto chciałby powitać wiosnę na ładnym, stylowym i nieprzesadnie drogim motocyklu, powinien zainteresować się Hondą VT750S. Niektórzy w niewielkiej maszynie z Japonii doszukają się cech choppera, inni będą uparcie przekonywali, że to cruiser albo naked. W katalogu Hondy maszyna znalazła się w kolumnie customów.

Zaszeregowanie VT750S może sprawiać trudność. Przestaje mieć to znaczenie po sięgnięciu do przycisku rozrusznika. Przebudzeniu dwóch cylindrów o pojemności 745 ccm towarzyszą wyraźne, choć nie irytujące wibracje, które nie znikną aż do zgaszenia silnika. Na wolnych obrotach jednostka dyskretnie bulgocze. Wraz z odkręcaniem manetki natężenie hałasu rośnie. Co ważne, dźwięk przez cały czas pozostaje przyjemny dla ucha.

 Honda VT 750 SElektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI sprawia, że rozruch zimnego lub nagrzanego silnika nie stanowi większego problemu. Benzyna jest magazynowana w zbiorniku o skromnej pojemności 10,7 litra. Spalanie nieprzekraczające 5 l/100km oznacza jednak, że użytkownik Hondy będzie odwiedzał stacje paliw niewiele częściej niż inni motocykliści.

Odsłonięte i użebrowane cylindry wyglądają imponująco. Mniej powodów do radości daje lektura danych technicznych. 44 KM przy 5500 obr./min. i 62 Nm przy 3250 obr./min. to niezbyt dużo w maszynie ważącej 232 kilogramy. Na szczęście silnik okazuje się skory do współpracy z kierowcą. Do 100 km/h Honda przyśpiesza w mgnieniu oka. Później dają o sobie znać opory aerodynamiczne oraz ograniczona moc. Teoretycznie można osiągnąć prędkość nieznacznie większą od dozwolonej na autostradach. W praktyce mało kto zrobi z niej użytek – powyżej 110 km/h jazda zaczyna być męcząca.

Znacznie przyjemniejsze jest podróżowanie w tempie 70-90 km/h. Można wówczas cieszyć się przyjemnym dźwiękiem wydechów oraz elastycznością jednostki napędowej. VT750S nie protestuje, gdy „piątka” zostanie wrzucona przy 50 km/h. Po odkręceniu gazu sprzęt bez szarpania łańcuchem zaczyna nabierać prędkości. Lekko działające sprzęgło oraz precyzyjna Honda VT 750 Sskrzynia sprawiają, że zmiany biegów są przyjemnością. Honda nie wyposażyła motocykla w obrotomierz. Maszyna jednak wyraźnie sygnalizuje konieczność włączenia wyższego biegu rosnącym poziomem hałasu oraz natężeniem wibracji.

Korzystne, niskie położenie środka ciężkości i geometria ramy, która pozwala na prowadzenie w wyprostowanej pozycji oraz daje możliwość oparcia całych stóp o asfalt ułatwiają manewrowanie w mieście. Poza obszarem zabudowanym motocyklista naprawdę poczuje, że jedzie… Z powodu braku owiewki słup powietrza jest rozbijany przez kask i klatkę piersiową. Po kilkudziesięciu kilometrach we znaki daje się również twardość kanapy. Honda nie przepada za zniszczonymi drogami. Koleiny i nierówności zmuszają do ciągłych korekt toru jazdy. Klasycznie wyglądający motocykl potrafi jednak miło zaskoczyć na równych odcinkach asfaltu. Zakręty? Dla VT750S to żaden problem. Honda bez trudu się w nie wpisuje, a na szybszych przyciera podnóżkami o nawierzchnię.

W testowanym jednośladzie można doszukać się wad, jednak nie przeszkadzają one w codziennej eksploatacji. Czepialscy uznają, że błotniki z tworzywa sztucznego oraz chromy, pod którymi kryje się plastik, nie przystoją motocyklowi próbującemu uchodzić za stylowy. Z punktu widzenia użytkownika znacznie bardziej dokuczliwe jest oddzielenie stacyjki od blokady kierownicy oraz hamulce, które bez większego ostrzeżenia blokują koła.

Obecnie Honda oferuje model VT750S od 26,1 tys. złotych. Cena wydaje się adekwatna do możliwości oraz prezencji motocykla. Pozostaje jedynie żałować, że nawet za dopłatą nie otrzymamy ABS-u.

Dane techniczne

Silnik      
Typ     Chłodzony cieczą 4-suwowy, 6-zaworowy SOHC, 52° V-2
Pojemność skokowa     745 cm³
Średnica x skok tłoka     79 x 76 mm
Stopień sprężania     9.6:1
Moc maksymalna     44 KM przy 5500 obr./min.
Moment obrotowy     62 Nm przy 3250 obr./min.
Układ paliwowy   
Dawkowanie paliwa     elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Średnica gardzieli przepustnicy     34 mm
Zbiornik paliwa     10,7 litra
Zużycie paliwa wg WMTC**     4,1 l/100km
Instalacja elektryczna
Pojemność akumulatora     12V/11.2AH
Rozrusznik     elektryczny
Układ napędowy  
Skrzynia biegów     5-stopniowa
Sprzęgło     mokre, wielotarczowe
Przełożenie wstępne     1,666 (65/39)
Przełożenie biegu 1     3,166 (38/12)
Przełożenie biegu 2     2,000 (34/17)
Przełożenie biegu 3     1,500 (30/20)
Przełożenie biegu 4     1,173 (27/23)
Przełożenie biegu 5     1,041 (25/24)
Przełożenie końcowe     2,235 (38/17)
Napęd tylnego koła     łańcuch O-ringowy uszczelniany
Prędkość maksymalna     153 km/h
Rama
Typ     Podwójna rama kołyskowa, stalowe przekroje zamknięte
Podwozie
Wymiary (dł. x szer. x wys.)     2285 x 870 x 1135 mm
Rozstaw osi     1560 mm
Kąt nachylenia główki ramy     31° 18′
Wyprzedzenie     123 m
Promień skrętu     3,2 m
Wysokość siedzenia     737 mm
Prześwit     155 mm
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem)     232 kg (P: 104 kg, T: 128 kg)
Masa „suchego” pojazdu     223 kg
Dopuszczalna masa całkowita     419 kg
Zawieszenie   
Przód     Widelec teleskopowy z goleniami o średnicy 41 mm, skok koła 118 mm
Tył     Dwa klasyczne amortyzatory ze sprężynami o 5-stopniowej regulacji napięcia wstępnego, skok koła 90 mm
Hamulce
Przód     Hydrauliczne tarczowe 296×6 mm, zacisk dwutłoczkowy
Tył     180 mm, bębnowy
Opony  
Przód     100/90-19M/C (57H)
Tył     150/80B16M/C (71H)

Cena: rocznik 2010 – 26 100 zł, rocznik 2011 – 30 200 zł

Źródło: onet.pl
Dane techniczne: Honda

03/04/2011

O autorze

Glazio


Dodaj komentarz

Listopad 2017
P W Ś C P S N
« Paź    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
Reklama

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Redakcja
Radiator - Turystyka Motocyklowa
E: kontakt@radiator-mototurystyka.pl
W: www.radiator-mototurystyka.pl