Nowinki motocyklowe

Oznaczenia opon

Oznaczenia oponOznaczenia opon

Rozmiar, indeks prędkości, nośność, nazwa bieżnika… Dowiedz się, jak odczytać z opony wszystko, co musisz o niej wiedzieć.
W ten sposób chcemy rozpocząć cykl artykułów związanych z oponami, które w motocyklach są jednym z najważniejszych elementów decydujących o bezpieczeństwie.

Nie jest tajemnicą, że od opon zależy komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Decydując się na drogę asfaltową, szutrową lub inną dobierz odpowiedni rodzaj opon. Każda z nich powinna mieć odpowiednie przeznaczenie. Łatwo ją rozpoznać po rodzaju bieżnika.

Granica 1,6 milimetra

Opona gwarantująca bezpieczeństwo użytkowania powinna charakteryzować się odpowiednią głębokością bieżnika – niemniejszą niż 1,6 mm, gdyż uniemożliwi to skuteczne odprowadzanie wody spod kół pojazdu. Eksperci zalecają wybór minimum 3 mm. Większość gum posiada obecnie oznaczenie TWI (ang. Tread Wear IOznaczenia oponndicator), które wskazuje stopień zużycia bieżnika. To oznaczenie ma postać małego trójkąta i zazwyczaj można je znaleźć na obrzeżu opony.

Właściwości jezdne pogarszają również wszelkiego rodzaju pęknięcia i nierówności w bieżniku. Czas eksploatacji ogumienia określa też okres ważności. Normy wyznaczone na całym świecie precyzują pełną sprawność opony na 3-6 lat. W praktyce niestety wielu kierowców jeździ na jednym komplecie gum znacznie dłużej. Tymczasem, według specjalistów, 10-letnie opony drastycznie tracą przyczepność i bardzo łatwo pękają. Może to być przestroga zarówno dla tych, którzy zajeżdżają swoje ogumienie do granic możliwości, jak i dla tych, którzy kupują modele używane.

Świadomy zakup

Oznaczenia oponNowe czy używane? – to pytanie zadaje sobie co sezon wielu kierowców. Poszukiwanie oszczędności skłania ich do tropienia okazji na aukcjach internetowych lub różnego rodzaju giełdach samochodowych. Podobnie bowiem jak sprowadzane z zagranicy używane auta, również opony z drugiej ręki cieszą się w Polsce dużą popularnością.

Kupując nowe ogumienie, nie musimy martwić się o stan bieżnika czy jakość mieszanki gumy. Przy wyborze możemy skorzystać z pomocy specjalisty, który zadba o odpowiednie dopasowanie felgi i opony do modelu samochodu, a nawet o późniejsze prace montażowe i serwisowe. Przy zakupie używanych kół, z wieloma problemami musimy zmagać się samodzielnie. Aby nie dać się wpuścić w maliny, warto postawić się w roli świadomego konsumenta.

W pierwszej kolejności powinniśmy ustalić rozmiar kół i opon, które będą pasować do samochodu. Informacje dotyczące parametrów technicznych dostarczają producenci, którzy dopuszczają niewielkie modyfikacje prowadzone przez właścicieli Oznaczenia oponpojazdów.

Jaki bieżnik ?

Wzór bieżnika jest o tyle istotny, że ma wpływ na prowadzenie, spalanie, hałas i przyczepność pojazdu do podłoża. Warunki podróży w dużym stopniu zależą też od wysokości opony. Rozmiar, który możemy zastosować, określa producent samochodu. Im szersza opona, tym lepsza przyczepność, ale również większe spalanie paliwa. Z kolei wyższa opona zapewnia większy komfort jazdy.

Warunki bezpieczeństwa

Oznaczenia oponEksperci zgodnie twierdzą, że żadna używana opona nie zapewni bezpieczeństwa jak fabrycznie nowy produkt. Używane opony posiadają: nierówności i ubytki oraz nierównomiernie starty bieżnik – to najczęstsze wady używanego ogumienia. Decydując się na taki zakup, skonsultujmy się z fachowcem, np. w zakładzie wulkanizacyjnym, który szybko zweryfikuje stan bieżnika i wiek opony. Pamiętajmy, że koło jest jedynym elementem, który łączy pojazd z nawierzchnią. W czasie jazdy przenosi ogromne obciążenia, dlatego jego jakość nie powinna budzić naszych zastrzeżeń.

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że o bezpieczeństwie jazdy decyduje również stan ciśnienia w kołach. Źle napompowane opony mają negatywy wpływ na właściwości jezdne auta i mogą przyczynić się do niekontrolowanego poślizgu. Zbyt duża ilość powietrza powoduje szybsze ścieranie środkowego bieżnika i zużycie amortyzatorów. Z kolei zbyt niskie ciśnienie wywiera tarcie na bark opony oraz zwiększa zużycie paliwa. Pamiętajmy więc o systematycznym sprawdzaniu ciśnienia w kołach.

Oznaczenia oponNa co zwrócić uwagę przy wyborze opon:

• rozmiar
• wiek opony
• stan bieżnika

Ważne! Opona, która jest przedstawiona na schematach nie jest rzeczywistym modelem lecz wyłącznie przykładem umieszczonym w celach poglądowych. Kilka oznaczeń na oponie wyklucza siebie nawzajem i w rzeczywistości nigdy nie wystąpi równocześnie na jednej oponie.

Słownik oznaczeń

Oznaczenia oponPoniżej znajdują się najpopularniejsze oznaczenia na oponach. Umieszczane one są na bocznych ścianach opon.

Oznaczenie BasePen
opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne).
Oznaczenie BLT
(Raised Black Letters) czarne i wypukłe litery
Oznaczenie BSW
(Black Sidewall) litery napisów na oponie są czarne.
Oznaczenie COLD
to informacja, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach.
Oznaczenia oponOznaczenie DOT
(Department of Transportion) właściwości opony są zgodne ze wszelkimi normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA . Z oznaczeniem tym sąsiaduje dwunastoznakowy kod indentyfikacyjny opony lub numer seryjny.
Oznaczenie DSST
opona typu RunFlat Dunlopa.
Oznaczenie ECE, e, E
skrót od Economic Commision of Europe, oznacza homologację europejską.
Oznaczenie EMT
(Extended Mobility Tyre) ogumienie, które daje możliwość jazdy nawet po utracie ciśnienia, nawet do zera.
Oznaczenie FP
(Fringe Protector) albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.
Oznaczenia oponOznaczenie FR
opona z rantem, mającym chronić felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęściej znajduje się w oponach z profilem 55 oraz niższym. Zależy to od konkretnego producenta jak również od typu i rozmiaru ogumienia. Przykładowymi rozmiarami, wśród których najczęściej można znaleźć opony z rantem są: 205/45R16, 195/50R15, 205/55R16 (bywają wyjątki). Rzadziej w przypadku rozmiarów: 145/65R15, 235/70R16 (w samochodach SUV). Oznaczenie FR nie występuje na boku ogumienia.
Oznaczenie G1
czujnik kontroli ciśnienia w oponie.
Oznaczenie INSIDE
ta strona opony, powinna być zamontowana wewnątrz, w stronę auta.
Oznaczenie JLB
(Jointless Band) bezkońcowe opasanie wykonane z nylonu.
Oznaczenia oponOznaczenie LI
(Load Index) wskaźnik określający maksymalną nośność opony.
Oznaczenie LT
(Light Truck) oznaczenie wskazujące, że opona jest przeznaczona dla pojazdów o napędzie 4×4 oraz lekkich ciężarówek (stosowane w USA). Występuje przed rozmiarem opony.
Oznaczenie MAX
maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie.
Oznaczenie M+S
(ang. mud and snow), błoto i śnieg, symbol używany na oponach zimowych i całorocznych.
Oznaczenie OWL
(Outlined White Lettering) litery w kolorze białym.
Oznaczenia oponOznaczenie OUTSIDE
oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz.
Oznaczenie P
(Passanger) symbol umieszczany przed rozmiarem opony. Oznacza, że opona jest przeznaczona dla pojazdów osobowych (stosowane w USA).
Oznaczenie PAX
opona Michelin zero ciśnieniowa, ze stabilnym pierścieniem wewnątrz.
Oznaczenie PSP-Beta
opona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu.
Oznaczenie R
Oznaczenia opon(Radial) opona radialna
Oznaczenie RBL
(Recessed Black Lettering) litery wklęsłe w kolorze czarnym.
Oznaczenie RETREAD
opona bieżnikowana.
Oznaczenie RF
(Reinforced = XL) opona o podwyższonej ładowności, nazywana oponą wzmacnianą.
Oznaczenie RFT
Run Flat Tires, opona typu Run Flat, stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli.
Oznaczenie RIM PROTECTOR
opona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami.
Oznaczenia oponOznaczenie ROF
(Run On Flat) symbol stosowany przez firmy Goodyear i Dunlop na oznaczenie opon, które pozwalają na dalszą jazdę po uszkodzeniu ogumienia przy braku ciśnienia powietrza wewnątrz.
Oznaczenie ROTATION
kierunek toczenia opony
Oznaczenie RSC
Run Flat System Component, opona typu Run Flat Bridgestone.
Oznaczenie RWL
(Raised White Lettering) wypukłe litery w kolorze białym.
Oznaczenie SST
Oznaczenia opon(Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona pozwalająca na kontynuowanie jazdy nawet po jej przebiciu gdy ciśnienie wewnątrz jest zerowe.
Oznaczenie SI
(Speed Index) oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania.
Oznaczenie TL
(Tubeless Tyre) opona bezdętkowa.
Oznaczenie TT
(Tubed Type Tyre) opona dętkowa.
Oznaczenie ULW
opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów.
Oznaczenie XL
(Extra Load = RF) opona o wzmocnionej konstrukcji i podwyższonej nosności.
Oznaczenie ZP
Zero Pressure, opona typu run flat Michelina.

Oznaczenia opon – obowiązkowe dla producentów. Czytaj więcej >>>

Oznaczenia opon  Oznaczenia opon  Oznaczenia opon  Oznaczenia opon  Oznaczenia opon

Oznaczenia opon  Oznaczenia opon  Oznaczenia opon  Oznaczenia opon  Oznaczenia opon

Oznaczenia opon  Oznaczenia opon

Źródła: oponeo

12/04/2011

O autorze

Glazio


Dodaj komentarz

Wrzesień 2017
P W Ś C P S N
« Sie    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
Reklama

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Redakcja
Radiator - Turystyka Motocyklowa
E: kontakt@radiator-mototurystyka.pl
W: www.radiator-mototurystyka.pl