Nowinki motocyklowe

Na drodze myśl o innych, czyli 10 przykazań motocyklisty

Na drodze myśl o innych, czyli 10 przykazań motocyklisty

Za szybcy, mało widoczni, znienawidzeni przez innych kierowców – polscy motocykliści nie mają dobrej opinii. Jak ją poprawić i po prostu jeździć bezpieczniej?

Najpierw trochę, dającej do myślenia statystyki.

Według danych Komendy Głównej Policji w 2011 roku motocykliści uczestniczyli w 2359 wypadkach. Zginęło w nich 271 kierujących motocyklami oraz 21 pasażerów. Rany odniosło 2109 motocyklistów i 330 pasażerów. Z winy motocyklistów zaistniało 1160 wypadków, zginęły w nich 183 osoby, a 1211 osób doznało obrażeń ciała.

 

Głównymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motocyklistów było niedostosowanie prędkości do warunków, nieprawidłowe wyprzedzanie oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

To szczególnie ważne w mieście, gdzie zagrożeń jest bardzo dużo:



Swoje za uszami mają zarówno „puszkarze” (jak pogardliwie określa się kierowców samochodów), jak i „dawcy organów” (to z kolei czarny humor pod adresem motocyklistów). Wczoraj opublikowaliśmy dekalog kierowcy samochodu, dziś czas na 10 przykazań dla motocyklistów.

Motocyklisto, pamiętaj:

1. W polskim kodeksie drogowym nie ma jasnego przyzwolenia dla jazdy motocyklem między innymi stojącymi pojazdami, np. w korku. Ale nie ma też zakazu. Na pewno trzeba stosować się do poniższych przepisów prawa o ruchu drogowym.

Artykuł 22. prawa o ruchu drogowym mówi o tym, że kierujący może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności. Poza tym kierujący pojazdem jest zobowiązany: ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.

Z kolei art. 23 nakazuje zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu i w razie potrzeby zmniejszyć prędkość.

Artykuł 24. mówi o tym, aby upewnić się, jest odpowiednia widoczność i dostatecznie dużo miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu.

2. Kierowcy aut nie mają obowiązku natychmiastowego zjeżdżania motocyklom z drogi lub ustępowania miejsca w korku. To tylko ich dobra wola i, jeśli oczywiście to możliwe, podziękuj im za to (skinienie głową, podniesienie dłoni).

3. Publiczne drogi to nie tor wyścigowy. Jazda na kolanie po zatłoczonym rondzie, sprinty od świateł do świateł, czy stawanie na gumie utrwalają u innych użytkowników dróg negatywny wizerunek miłośników dwóch kółek i są po prostu niebezpieczne.

Twoje wybryki zostaną odebrane, jako przejaw arogancji i nieodpowiedzialności wszystkich motocyklistów.

4. Głośny przelotowy wydech i jazda „do odcinki” to kiepski pomysł na budowanie poprawnych relacji z kierowcami samochodów (zwłaszcza w tunelach i na parkingach podziemnych).

5. Używaj kierunkowskazów i patrz w lusterka. Artykuł 22. kodeksu drogowego zobowiązuje „…zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.”

Niektórzy motocykliści rzadko kiedy używają migaczy, co jest dużym lekceważeniem wobec kierowców samochodów, ale też i pozostałych użytkowników jednośladów.

To samo dotyczy kwestii lusterek wstecznych – są po to, aby mieć świadomość, co dzieje się za nami. Przecież my też możemy blokować szybsze pojazdy, np. karetkę pogotowia.

6. Przewiduj sytuacje na drodze. Mniejsze gabaryty i lepsze przyspieszenia to duża zaleta jednośladów, ale też i pewny mankament. Właśnie dlatego, że motocykl jest mniejszy, inni użytkownicy dróg mogą go przeoczyć. Dlatego trzeba być maksymalnie skoncentrowanym na jeździe i przewidywać ruchy jadących przed nami pojazdów.

7. Zadbaj o to, aby być widocznym. Znaczny odsetek wypadków z udziałem motocyklistów jest spowodowana tym, że kierowcy samochodów po prostu ich nie zauważyli. Dlatego jeżdżąc jednośladem, musisz zadbać o to, żeby być widocznym.

Zamiast kupować czarny kask, wybierz jasny.

Fluorescencyjne wstawki w kurtce, spodniach, czy na butach sprawią, że zostaniesz szybciej zauważony na drodze.

8. Nie prowokuj. Nawet jeżeli masz 200-konny motocykl, nie oznacza, że musisz każdemu pokazać swoją przewagę na starcie ze świateł. Wyścigi z innym jednośladem lub autem może skończyć się bardzo źle.

9. Uważaj na pieszych. Przepuszczaj na pasach przechodniów, pokaż wszystkim, że motocykliści potrafią się zachować kulturalnie.

10. Pomagaj innym użytkownikom drogi. Ty też możesz przepuścić np. czekającą na wyjazd z podporządkowanej ulicy ciężarówkę. Skoro sam chcesz być przepuszczany, możesz wykonać dobry gest jako pierwszy.

Karol Biela

Źródło: Regiomoto.pl

15/06/2012

O autorze

siCk_BoY_


Dodaj komentarz

Listopad 2017
P W Ś C P S N
« Paź    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
Reklama

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Redakcja
Radiator - Turystyka Motocyklowa
E: kontakt@radiator-mototurystyka.pl
W: www.radiator-mototurystyka.pl