Akcesoria motocyklowe – buty
Buty motocyklowe (wybór w zależności od preferencji).Powinny być wodoodporne i chronić goleń. Bezpieczeństwo podczas jazdy to ważna sprawa. Ich dobór zależy od gustu, możliwości finansowych i indywidualnych potrzeb ale przede wszystkim od rodzaju posiadanego motocykla.
Podzielimy je, podając cechy charakterystyczne oraz wady i zalety. Przed zakupem sprawdź, czy posiadają wodoodporną membranę. Kupuj buty wysokie, które zapewniają lepszą ochronę.
1. Kowbojki/kawaleryjki
Możemy je podzielić na niskie i wysokie, damskie (wyższy obcas) i męskie (niższy obcas). Wykonane są ze skóry. Ich rozpiętość cenowa jest ogromna i zależy od jakości produktu oraz ewentualnych dodatkowych tłoczeń czy wzorów. Ten rodzaj butów wybierany jest najczęściej przez motocyklistów dosiadających choppery czy cruisery.
Słabo chronią przed stłuczeniami i złamaniami ale stanowią dobrą ochronę przed przetarciami (zależy od grubości materiału).
Wygodne do użytku codziennego i turystycznego (czyt. chodzenia).
Krótkie wyjaśnienie.
Kowbojki – posiadają szpic. Kawaleryjki – posiadają ścięty szpic.
2. Buty sportowe
Możemy je podzielić na niskie i wysokie. Najczęściej wykonane są ze skóry i tworzyw sztucznych. Niskie są mało bezpieczne ale wygodne i nadające się do dalekich wędrówek. Wysokie posiadają dodatkowe ochraniacze z tworzyw sztucznych na zewnętrznej części stopy (tzw. ślizgi), zabezpieczające piętę i goleń. Wykonane są również z grubej lub pofałdowanej skóry.
Ten rodzaj butów wybierany jest najczęściej przez motocyklistów dosiadających motocykle sportowe lub sportowo-turystyczne.
Dobrze chronią przed stłuczeniami, złamaniami i przetarciami (patrz czy posiadają dodatkowe ochraniacze).
Możemy je podzielić na: Wygodne – do użytku codziennego i turystycznego oraz te mniej wygodne – z większą ilością sztywnych ochraniaczy/ślizgaczy.
3. Buty turystyczne/podróżne
Często nazywane butami uniwersalnymi do jazdy turystycznej. Znajdziemy wśród nich także modele niskie i wysokie.
Są to buty, które są modyfikacją kowbojek, butów sportowych lub enduro/cross. Wykonane najczęściej ze skóry z dodatkowymi skórzanymi wzmocnieniami. Różnią się od nich tym, że nie ma w nich elementów z tworzywa sztucznego.
Modele można dobrać wedle własnego uznania lub rodzaju dosiadanego sprzętu.
W związku z powyższym cechami przypominają buty kowbojki z lekkim wskazaniem na turystyczne.
Słabo chronią przed stłuczeniami i złamaniami.
Dobrze chronią przed przetarciami (zależy od grubości materiału).
Wygodne do użytku codziennego i turystycznego.
4. Buty cross/enduro
To zapewne najbardziej bezpieczne buty motocyklowe. Nie ma modeli niskich. Są to buty wysokie i bardzo wysokie. Bywa, że zewnętrzne elementy są z tworzyw sztucznych. Skóra najczęściej jest ukryta pod tymi elementami. Wszystkie zapina się klamrami, które stanowią dodatkową ochronę na zewnętrznej części stopy aż po łydkę. Posiadają metalowe okucia, najczęściej na przodzie podeszwy.
Ten rodzaj butów wybierany jest najczęściej przez motocyklistów dosiadających motocykle cross’owe lub enduro.
Bardzo dobrze chronią przed stłuczeniami i złamaniami oraz przed przetarciami.
Nie nadają się do użytku codziennego, szczególnie do dalszych wędrówek.
5. Pozostałe
Na rynku spotkacie ogromną ilość innego rodzaju butów motocyklowych – od trampek po pancerne butotwory przyozdobione ćwiekami, łańcuchami i innymi gadżetami. Są również polem do popisu dla kreatorów mody. Różnią się wyglądem, jedne modele są mniej wygodne inne bardziej…
Klasyfikujcie je sami. Ich dobór to indywidualna sprawa.{jcomments on}
Nie ma butów uniwersalnych, są jedynie źle wybrane. But należy przymierzyć i wyczuć na stopie jego komfort lub ochronę (czyt. sztywność). Jeśli chcesz jeździć motocyklem turystycznie i pogodzić bezpieczeństwo z wygodą podróżowania i zwiedzania należy zabrać ze sobą dodatkową parę wygodnych i sprawdzonych butów do chodzenia.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.