Obchody 60 rocznicy powstania Warszawskiej Fabryki Motocykli – „Projekt Rekord” – filmy
Przez cały weekend (24-25.09.2011) na Warszawskiej Pradze słychać było ryk silników i czuć zapach paliwa… Był to II Praski Zlot Zabytkowych Pojazdów. Impreza odbyła się z okazji 60. urodzin Warszawskiej Fabryki Motocykli (WFM).
Było to oficjalne zamknięcie Warszawskiego Toru Wyścigowego FSO.
Na imprezie swój przejazd zaliczył motocykl WFM z „Projektu Rekord”.
Projekt Rekord
Jakiś czas temu ruszył kanał „Projektu Rekord” związany z pracami nad motocyklem WFM, który ma na celu pobicie rekordu prędkości. Wszystko zaplanowano na obchody 60-lecia fabryki WFM.
To właśnie w ostatni weekend września w Warszawie odbyła się impreza na torze jazd próbnych FSO na Żeraniu w Warszawie związana z 60-leciem fabryki WFM.
Część uczestników skorzystała z okazji i wystawiła swoje projekt y – czyli motocykle WFM 125 stworzone do bicia rekordu Polski w klasie 125 cm3.
Na obchodach odbył się również przejazd pokazowy motocykla, który przygotowała ekipa „Projektu Rekord”
60-lecie WFM
Dłuższa wersja filmu pod linkiem >>>
Cel główny Projektu Rekord?
To oficjalna próba bicia rekordu prędkości na Polskim motocyklu marki WFM 125 M06, według regulaminu PZM z wykorzystaniem odpowiedniej aparatury pomiarowej.
Zamiarem projektu było zwiększenie zainteresowania polskimi motocyklami oraz zwrócenie uwagi na to, by powstała w naszym kraju nowa dyscyplina sportu czyli bicia rekordów prędkości rodzimymi wyrobami.
Autorzy projektu mają nadzieję, że zawody tego typu będą organizowane częściej.
Niszczymy zabytkowy motocykl?
W projekcie nie ucierpiała żadna WFM-ka. Części z których powstał motocykl nie stanowiły całości jednej maszyny. Wiele z nich zostało ocalonych od złomowiska natomiast oryginalne elementy przeszły prace regeneracyjne, dzięki którym odzyskały dawny blask.
Motocykl do próby
Motocykl powstał od podstaw. Jego stylistyka ma łączyć w sobie cechy charakterystyczne motocykli typu M06 oraz motocykli wyścigowych z dawnych lat.
Zbiornik i boczne puszki mają jasno wskazywać czym tak naprawdę jest ta maszyna – czyli WFM M06. W motocyklu zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, które miały dodać szybkości i stabilności pojazdu.
W silniku wprowadzono modyfikacje mające na celu zwiększenie mocy, podniesienie jego wytrzymałości oraz niezawodności. Zastosowano chłodzenie za pośrednictwem cieczy pompowanej pompą elektryczną. Zawór membranowy steruje czasami otwierania okna ssącego.
Układ zapłonowy sterowany mikroprocesorem można przeprogramować za pomocą komputera.
Za pomocą testów na hamowni dobrano najlepszy układ wydechowy oraz stworzono dokładną mapę zapłonu.
Dzięki tym zabiegom silnik uzyskał najlepsze z możliwych parametry.
Aby nawiązać do Polskich tradycji sportowych motocykl pomalowano wg dawnej stylistyki w biciu rekordów. Blasku dodały chromowane i polerowane elementy.
Film z prób prędkości
Ludzie
W projekcie uczestniczyły osoby z różnych rejonów kraju – głownie użytkownicy Forum Polmotu.
Zainteresowani wsparli projekt finansowo. Jedni przekazali części a inni poświęcili swój czas przy budowie motocykla. Projekt nie powiódłby się gdyby nie wsparcie i pomoc Muzeum Motoryzacji i Techniki.
Pierwsza odsłona motocykla „WFM Rekord” miała miejsce na początku lipca br. Sprzęt nie był jeszcze ukończony.
Na 60-leciu powstania Warszawskiej Fabryki Motocykli, motocykl z „Projektu Rekord” miał swoją prezentację. Przeprowadzona została jazda próbna.
Póki co – rekord nie został jeszcze pobity.
O rekordzie WFM 125
W roku 1954 Krzysztof Brun ustanowił nowy rekord prędkości polskiego motocykla klasy 125/250 na odpowiednio przygotowanym motocyklu WFM 125. Prędkość jaką uzyskał w trakcie próby to 128.5 km/h
Przejazd pokazowy podczas 60-cio lecia WFM
Trochę o samochodach
WFM M50 Osa – polska maszyna z żądłem – czytaj więcej >>>
Artykuł powstał na podstawie informacji uczestnika – MACBRUS – „Obchodów 60 rocznicy powstania Warszawskiej Fabryki Motocykli” oraz jednego z twórców „Projektu Rekord”.
Dodaj komentarz
You must be logged in to post a comment.