Jednym z podstawowych elementów zwiększającym bezpieczeństwo podczas jazdy motocyklem. Noszenie kasku jest nie tylko rozsądne, ale też wymuszone przez przepisy ruchu drogowego. Każdy kto porusza się jednośladem musi się zmierzyć z problemem wybrania odpowiedniego kasku
Jaki kask motocyklowy wybrać?
Najważniejszym aspektem jaki powinniśmy wziąć pod uwagę jest to, czy kask ma odpowiednie atesty bezpieczeństwa, szczególnie gdy poruszamy się motocyklem, a nie motorowerem. Na bezpieczeństwie nie powinniśmy oszczędzać, dlatego warto zainwestować w bezpieczny kask, chociaż przepisy drogowe wcale od nas tego nie wymagają.
Dobierz odpowiedni rozmiar
Drugim, niemal równie ważnym aspektem jaki powinniśmy brać pod uwagę podczas zakupu kasku motocyklowego jest jego rozmiar. Za duży kask będzie przemieszczał się na głowie, a w razie wypadku może się zsunąć z głowy, przekręcić lub przemieścić w inny sposób, nie tylko zmniejszając skuteczność ochrony, ale też powodując dodatkowe obrażenia. Kask zbyt ciasny będzie podczas użytkowania wywoływać dyskomfort, a zbyt mocne przyleganie kasku w czasie wypadku ogranicza tłumienie uderzeń. Nowy kask powinien równomiernie uciskać całą głowę, tak jakbyśmy opletli ją dłońmi i lekko ścisnęli. Po pewnym czasie gdy kask się ułoży zrobi się nieco luźniejszy, dlatego powinno się zwrócić uwagę, żeby ten ucisk występował. Kupienie kasku, który jako nowy będzie wydawał się idealny spowoduje, że po krótkim użytkowaniu kask stanie się za duży. W przypadku kasków wyposażonych w część osłaniającą szczękę, ucisk na policzkach powinien być jednak dość mocny. Producenci nie zawsze będą mieli kask w odpowiednim dla nas rozmiarze, dlatego czasem musimy zdecydować się na inny model, o nieco innych „schodkach” rozmiaru. Trzeba tak zrobić gdy jeden z rozmiarów jest za mały, a kolejny już zbyt duży.
Rodzaje kasków
Wybór rodzaju kasku zależy w dużej mierze od indywidualnych predyspozycji motocyklisty, od tego jakiego rodzaju motocykl posiada, oraz na czym zależy mu podczas jazdy. Rozwiązaniem najpopularniejszym są kaski integralne, w których cały kask zbudowany jest w formie jednolitej skorupy chroniącej zarówno głowę jak i twarz, a jedynym elementem ruchomym jest uchylny wizjer, pozwalający na przewietrzanie kasku czy odsłonięcie oczu podczas postoju. Kask taki zapewnia bezpieczeństwo twarzy, jest mocno wyciszony i sprawdza się nawet przy dużych prędkościach. Podobnym kaskiem jest kask szczękowy, który w formie zamkniętej przypomina kask integralny, jednak mają one możliwość otwarcia lub demontażu części szczękowej. Ze względu na nieco bardziej skomplikowaną budowę kask taki jest cięższy, oraz mniej tłumi szum powietrza podczas jazdy. Kask taki można zwykle używać bez części szczękowej, jako kask otwarty. Kaski takie popularne są w turystyce. Trzecim typem kasku jest kask otwarty, który nie posiada części szczękowej, niekiedy też nie posiada wizjera, a jedynie blendę przeciwsłoneczną, wówczas podczas jazdy należy stosować gogle lub okulary ochronne. Kask taki nie chroni twarzy podczas wypadku, nie tłumi też zbyt dobrze hałasu, jest jednak bardzo lekki i sprawdzi się przy wolniejszych pojazdach. Ostatnim typem kasku są kaski off-roadowe czy crossowe, mają one budowę przypominającą kaski integralne, jednak nie posiadają zwykle wizjera (stosuje się gogle), oraz rozbudowaną część szczękową, chroniącą przed uderzeniami ciał obcych w terenie.
Dodaj komentarz
You must be logged in to post a comment.