
Aktualizacje modelu: Kieszonkowa mobilna fabryka uśmiechów Hondy jest już gotowa do zabawy w 2023 roku. Specyfikacja obejmuje chłodzony powietrzem silnik o pojemności 124 cm3, pięciobiegową skrzynię biegów, stalową ramę, widelec USD, 12-calowe koła i wspomagany przez IMU układ hamulcowy ABS. Pełne oświetlenie LED i zespół wskaźników w postaci ekranu LCD, to akcenty wykończeniowe, świadczące o poważnych ambicjach małej zabawki.
W roku modelowym 2023 Monkey będzie dostępny w nowym kolorze Pearl Shining Black oraz w zaktualizowanych malowaniach Banana Yellow i Pearl Nebula Red, które obecnie wzbogacono o dopasowane kolorystycznie ramy, widelce, tylne wahacze i sprężyny, a także odpowiednio dobrane klasyczne tartanowe osłony siedzeń i stylowe osłony zbiornika paliwa nawiązujące do klasycznego stylu Monkey z końca lat 60.
Honda Monkey
Spis treści
1 Wstęp
2 Opis modelu
3 Kluczowe elementy
4 Kamienie milowe
5 Dane techniczne

Honda Monkey 125 – model 2023 rok
-
Wstęp
Motocykl Honda Monkey jest chyba najbardziej znany jako ikona stylu lat 70-tych, choć pojazd po raz pierwszy ujrzał światło dzienne już w 1961 roku. Pierwotnie stworzony jako zabawka dla dzieci, napędzana silnikiem 49 cm3 i przeznaczony dla Tama Tech, parku rozrywki w Tokio, okazał się tak popularny, że opracowano wersję drogową, której eksport do Ameryki i Europy rozpoczęto w 1963 roku, wyposażając motocykl w charakterystyczny chromowany zbiornik paliwa, składaną kierownicę i sztywno montowane koła o średnicy 5 cali.
Jego popularność opierała się na bezpretensjonalnym, budzącym natychmiastową sympatię wzornictwie, małych rozmiarach i wyjątkowo niskiej masie, co sprawiło, że motocykl stał się wspaniałą miejską zabawką. Do roku 1969 koła urosły do średnicy 8 cali, a od 1970 roku motocykl zyskał jeszcze większą popularność, gdy wyposażono go w szybko demontowany widelec, co oznaczało, że można go było zmieścić do bagażnika, nawet niewielkiego samochodu.
Rok 1978 wyznacza kolejny przełom i początek prawdziwej popularności Hondy Monkey. Motocykl został przekonstruowany – zyskał zbiornik paliwa w kształcie łzy – by przemówić do nabywców samochodów kempingowych (RV), którzy potrzebowali poręcznego środka transportu, gdy ich jeżdżący dom parkował po dotarciu do celu podróży. I to właśnie były miejsce i czas, w których zawadiacki Monkey podbił serca milionów ludzi, dzięki 3-biegowej przekładni i sprzęgłu odśrodkowemu (które nie wymaga „tradycyjnych” motocyklowych umiejętności), dając użytkownikom pierwsze doświadczenia z obracaniem manetki przepustnicy na kierownicy jednośladu.
Jazda na malutkim motocyklu niosła tak dużo radości i była tak banalnie łatwa, że Monkey spopularyzował ideę motocykla skuteczniej, niż jakakolwiek inna maszyna. Z masywnymi oponami, wysoką mini-kierownicą, miniaturowym zbiornikiem paliwa i dużym, zgrabnym siedzeniem, Monkey niewątpliwie pasuje wyglądem do swoich najwspanialszych czasów, a jednocześnie jest ponadczasowy – jak uczucie sympatii, które natychmiast budzi.
W 2018 roku Monkey kolejny raz znalazł się we właściwym miejscu i czasie. Zupełnie nowy Monkey, o pojemności 125 cm3, inspirowany oryginalną konstrukcją, ale jednocześnie użyteczny i pasujący do XXI wieku, wniósł radość na drogi Europy. W roczniku modelowym 2022 Monkey otrzymał zmodernizowany silnik, skrzynię biegów wzbogaconą o dodatkowy bieg, udoskonalenia zawieszenia i usprawnienia elementów, które zwiększają frajdę z jazdy i codzienną użyteczność.
Rok modelowy 2023 nie przyniósł zmian mechanicznych, ale trzy nowe opcje malowania z solidną domieszką stylu retro powodują, że kieszonkowy i radosny Monkey wygląda tak dobrze, jak nigdy.
-
Opis modelu
Zapożyczony z modelu MSX Grom, dwuzaworowy, chłodzony powietrzem silnik Hondy Monkey zapewnia 9 KM (6,9kW) mocy maksymalnej i 11Nm maksymalnego momentu obrotowego. Motocykl jest trwały i łatwy w codziennym użytkowaniu, a 5-biegowa skrzynia biegów otwiera możliwości dłuższych przejażdżek. Stalowa rama, widelec USD, podwójne tylne amortyzatory i 12-calowe koła oznaczają wygodę jazdy, a dodatkowe bezpieczeństwo i spokój ducha zapewnia hamowanie z systemem ABS wspomaganym przez bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU).
Oczywiście przy tym wszystkim nie można zapomnieć o niepowtarzalnym wyglądzie Monkey, począwszy od wysokiej kierownicy mini-ape, a skończywszy na skierowanym ku górze wydechu. Monkey z roku modelowego 2023, to rodzaj hołdu oddanego wersji tego motocykla z 1967 roku, z kraciastym wzorem siedzenia i klasycznym stylem Hondy z tamtych czasów. Była to pierwsza wersja Monkey sprzedawana w Japonii (patrz 4. Kamienie milowe Hondy Monkey poniżej).

-
Kluczowe funkcje
3.1 Silnik
- Chłodzony powietrzem silnik o pojemności 124 cm3o mocy 9 KM (6,9 kW) i momencie obrotowym 11 Nm
- Pięciobiegowa skrzynia biegów zwiększająca możliwości podczas szybszej jazdy
- Silnik spełniający normę czystości spalin EURO5
Choć dane techniczne nie mówią tego wprost, Monkey wyposażony jest w silnik zaprojektowany zarówno do jazdy, jak i do zabawy. Ma on 124 cm3 pojemności skokowej, rozrząd SOHC, średnica cylindra 50 mm, skok tłoka 63,1 mm i stopień sprężania 10:1. Moc maksymalna wynosi 9 KM (6,9kW) przy 6750 obr/min, z maksymalnym momentem obrotowym 11 Nm przy 5500 obr/min.
Płytka korygująca przepustnicy kieruje strumień zasysanego powietrza do kanału dolotowego oraz kanału pośredniego, zapewniając płynność przepływu powietrza. Kształt airboxa sprzyja również płynnemu przepływowi powietrza, co służy liniowemu przyrostowi momentu obrotowego i płynności jazdy. W celu zapewnienia zgodności z normą EURO5 zastosowano kompaktowy katalizator skutecznie usuwający zanieczyszczenia ze spalin, długość rury wydechowej zoptymalizowano w stosunku do strony dolotowej silnika, a jednokomorowy tłumik zapewnia wydajną pracę i charakterystyczne brzmienie wydechu.
Pięciobiegowa skrzynia biegów dysponuje szerokim zakresem przełożeń, co ułatwia dłuższe podróże i zapewnia bardziej zrelaksowaną jazdę. Maksymalna prędkość to 91 km/h. Ręcznie sterowane sprzęgło daje wrażenie jazdy pełnowymiarowym motocyklem, podczas gdy 12-calowe koła zapewniają żywą reakcję w czasie jazdy miejskiej. Przy tym niewielkie gabaryty Monkey i łatwość utrzymania równowagi przy niskich prędkościach, pozwalają na swobodne przemieszczanie się w korkach.
Silnik jest do tego bardzo oszczędny – zadowalając się 1,5 l na 100 km (tryb WMTC), dzięki zastosowaniu rozwiązań redukujących tarcie, takich jak wzajemne przesunięcie osi wału korbowego i osi cylindra oraz użycie rolkowych dźwigienek zaworowych. Wyrafinowany system PGM-FI gwarantuje bardzo wydajne spalanie.
3.2 Podwozie i stylistyka
- Stalowa rama, widelec USD i opony o średnicy 12 cali
- Podwójne tylne amortyzatory wyposażone w dwustopniowe sprężyny dobrze radzące sobie z nierównymi nawierzchniami
- Niewielka wysokość siedziska wynosząca 775mm ułatwia korzystanie z motocykla
Stalowa rama grzbietowa skonstruowana tak, by zapewnić odpowiednią równowagę między sztywnością i poczuciem elastyczności, co wpływa na idealne zachowanie się motocykla w szerokim zakresie warunków drogowych, w jakich taki pojazd jest używany. Owalny przekrój wahacza nawiązuje do motywu zaokrąglonych kształtów, które zastosowano w całym motocyklu.
Rozstaw osi, to 1145 mm, kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 25°/82 mm, a minimalny promień skrętu to zaledwie 1,9 metra. Masę własną wraz z płynami ograniczono do 104 kg, wysokość siedzenia ustalono na 775 mm. Pluszowe siedzisko wykonano z uretanu o wysokiej gęstości, podnosząc w ten sposób komfort jazdy kierowcy.
Przedni widelec USD o średnicy goleni 110 mm z wysokiej jakości powłoką Alumite. Podwójne tylne amortyzatory posiadają dopasowane kolorystycznie do malowania motocykla, dwustopniowe sprężyny, które utrzymują dobrą jakość jazdy na wyboistych drogach i redukują dobijanie zawieszenia. Amortyzatory dysponują skokiem 102 mm; maksymalny prześwit wynosi 175 mm.
Pojedyncza przednia tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm i tylna tarcza o średnicy 190 mm zapewniają bezpieczne hamowanie, także przy wsparciu systemu ABS, współpracującego z bezwładnościowym modułem pomiarowym IMU. Masywne opony z blokowym wzorem bieżnika zapewniają płynną jazdę, a ich wymiary, to 120/80-12 65J z przodu i 130/80-12 69J z tyłu.
Klasyczny styl Monkey (wysoka kierownica typu mini-ape, chromowane błotniki, pochylony wydech z tłoczoną osłoną termiczną, grube opony, miękkie siedzenie i zbiornik paliwa w kształcie orzeszka) oddaje wiernie ducha pierwowzoru i wysyła odpowiednie wizualne sygnały, które powinny trafić zarówno do klientów w dojrzałym wieku, jak i do znacznie młodszego pokolenia.
Starsi kierowcy kojarzą go z bezpruderyjnością lat 70-tych – być może wiążą ten wygląd ze wspomnieniem pierwszego poczucia motocyklowej swobody wpisanej w jego stylistykę. Jednocześnie młodsi motocykliści, poszukujący wszystkiego, co retro, otrzymują zarówno klasyka, jak i coś niezaprzeczalnie funky, co odróżnia ich od przyjaciół. Czymś, co łączy tych, którzy na nim jadą i tych, którzy go mijają, jest wewnętrzny uśmiech, określany przez Hondę jako „smile factor”. Takie odczucia wywołuje właśnie ten rodzaj motocykla.
Na liście dodatkowego wyposażenia Hondy Monkey znalazł się stylowy bagażnik tylny z rur stalowych, przydatny do przewozu nieco cięższych ładunków o masie do 3,0 kg. Lśniący zbiornik paliwa o pojemności 5,6 litra zwieńczono trójwymiarowym historycznym skrzydełkiem Hondy – Classic Wing.
W roku modelowym 2023 Monkey dostępny jest w następujących opcjach malowania:
- Banana Yellow, obecnie z malowanymi na żółto ramą, wahaczem, sprężynami tylnego widelca, czarno-białym tartanowym siedzeniem i białymi nakładkami na zbiornik paliwa;
- Pearl Nebula Red, teraz z malowanymi na czerwono ramą i tylnymi sprężynami widelca, czarno-biało-czerwonym tartanowym siedzeniem i srebrnymi nakładkami na zbiornik paliwa;
- **NOWOŚĆ** Pearl Shining Blackz malowanymi na czarno ramą, wahaczem, sprężynami tylnego widelca, czarno-białym tartanowym siedzeniem i białymi nakładkami na zbiornik paliwa.
3.3 Elektronika
- Okrągły wyświetlacz LCD i pełne oświetlenie LED
- Kluczyk o falistym profilu rowka, z powiadomieniem zwrotnym
- Bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU) wspomagający układ hamowania z systemem ABS
Nowoczesna technika jest atrakcyjnie wkomponowana w klasyczny wygląd motocykla: cyfrowy okrągły wyświetlacz LCD zawiera prędkościomierz (który zabawnie mruga po włączeniu zapłonu), licznik kilometrów z dwoma licznikami przebiegów dziennych, sześciosegmentowy wskaźnik poziomu paliwa, a do tego całe oświetlenie wykonane w technice LED.
Kluczyk z falistym profilem rowka (również z motywem Classic Wing) posiada system „answer back”, dzięki czemu światła migają po naciśnięciu przycisku, co ułatwia lokalizację na zatłoczonych parkingach. Jednokanałowy system ABS współpracuje z modułem IMU, aby złagodzić zjawisko unoszenia tylnego koła przy intensywnym hamowaniu.
-
Kamienie milowe w historii Monkey
1961 Z100
Pierwszy model, z 5 calowymi kołami, sztywnym zawieszeniem, składaną kierownicą, silnikiem o mocy 4 KM (3,1 kW) i pojemności 49 cm3, Super Cub (C50), był przeznaczony do użytku w parkach rozrywki. Grzbietowa rama stalowa, zbiornik o trójkątnym profilu.
1963 CZ100
Pierwszy model dopuszczony do ruchu na drogach, eksportowany do Ameryki Północnej i Europy.
1967 Z50M
Pierwszy model sprzedawany w Japonii, ze składanym siedzeniem, kierownicą i podnóżkami, aby mógł zmieścić się w przestrzeni bagażowej samochodu (dodano również nowy korek wlewu paliwa, aby zapobiec wyciekom w pozycji bocznej podczas transportu). Sprzęgło odśrodkowe.
1969 Z50A
Przedni widelec teleskopowy, przednie koła 8″, nisko poprowadzony wydech i zastosowane po raz pierwszy kierunkowskazy.
1970 Z50Z
Szybko odłączane przednie zawieszenie pozwalające na złożenie i uzyskanie gabarytów odpowiednich do przewożenia w bagażniku niewielkiego samochodu. Stopka centralna ułatwiająca demontaż widelca.
1974 Z50J
Tylne zawieszenie z niezależnym wahaczem. Pierwsze użycie zbiornika z trapezowym profilem oraz opon z blokowym bieżnikiem.
1978 (Z50J-I)
Pierwszy model z motocyklowym zbiornikiem paliwa typu łezka, w stylu customa, o pojemności zwiększonej do 5 l.
1979 (Z50J-I)
Edycja chromowana.
1984 (Z50J-I)
Limitowana edycja modelu „Gold”.
1985 A-Z50J
Pierwsze pojawienie się sprzęgła obsługiwanego ręcznie.
1987 A-AB22
Model 'R’ z podwójną ramą rurową, tylnym zawieszeniem z pojedynczym amortyzatorem i hydraulicznym tarczowym hamulcem z przodu. 10-calowe koła Comstar z wahaczem o przekroju skrzynkowym.
1988 A-Z50J
Podwójne lusterka oferowane po raz pierwszy. 1991 A-Z50JStylizowany na off-road model „Baja” z podwójnymi reflektorami.
2000
Model Millennium.
2004 Freddie Spencer Special
W kolorach wzorowanych na CB750F, na którym Freddie Spencer zwyciężył w Daytona 100.
2006
- rocznica modelu
2009 Monkey Limited Edition JBH-AB27
Pierwsza wersja z wtryskiem paliwa, przesunięciem osi wału korbowego względem osi cylindra oraz rolkowymi dźwigienkami zaworowymi. Zbiornik paliwa o trapezowym profilu. 2017 50.rocznica modeluNowa wersja upamiętniająca 50. rocznicę rozpoczęcia sprzedaży w Japonii.
2018 Monkey 125
Zupełnie nowy Monkey 125, stworzony na miarę XXI wieku, wyjeżdża na drogi Europy.

-
Dane techniczne
SILNIK |
|
Typ |
Chłodzony powietrzem, SOHC, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder |
Pojemność skokowa |
124 cm3 |
Średnica x skok tłoka |
50 x 63,1 mm |
Stopień sprężania |
10:1 |
Moc Maksymalna |
6,9 kW przy 6750 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy |
11 Nm przy 5500 obr./min. |
Pojemność układu smarowania |
1,1 litra |
Poziom hałasu (dB) |
WOT: 75 L urban: 74 |
SYSTEM PALIWOWY |
|
Zasilanie |
PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Zbiornik paliwa |
5,6 l. |
Zużycie paliwa |
1,5 l/100km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
|
Rozrusznik |
Elektryczny |
Akumulator |
12 V – 3.5 Ah |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
|
Typ sprzęgła |
Mokre, wielopłytkowe |
Typ skrzyni biegów |
5-biegowa |
RAMA |
|
Typ |
Grzbietowa rama stalowa |
PODWOZIE |
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.) |
1710 x 755 x 1030 mm |
Rozstaw osi |
1145 mm |
Kąt pochylenia kolumny |
25° |
Wyprzedzenie |
82 mm |
Wysokość siedziska |
775 mm |
Prześwit |
175 mm |
Promień skrętu |
1,9 m |
Masa własna |
104 kg |
ZAWIESZENIE |
|
Przód |
Odwrócony widelec teleskopowy typu upside down, skok 100 mm |
Tył |
Podwójne amortyzatory, skok 102 mm |
KOŁA |
|
Przód |
Aluminiowe 10-ramienne |
Tył |
Aluminiowe 10-ramienne |
Opona przednia |
120/80-12M/C 65J |
Opona tylna |
130/80-12M/C 69J |
HAMULCE |
|
Przód |
Pojedyncza tarcza 220 mm z ABS opartym na module IMU. |
Tył |
Pojedyncza tarcza 190 mm |
OŚWIETLENIE |
|
Reflektor |
LED |
Światła tylne |
LED |
Wszystkie dane techniczne mogą jeszcze ulec zmianie.
Należy pamiętać, że podane liczby to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania, zalecanych przez WMTC. Tety są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą, bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i stanu pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.
Źródło, zdjęcia: Honda
Dodaj komentarz
You must be logged in to post a comment.