HONDA MONKEY 125 NA ROK MODELOWY 2023
Nowinki motocyklowe

HONDA MONKEY 125 NA ROK MODELOWY 2023

Honda Monkey 125 – model 2023 rok

Aktualizacje modelu: Kieszonkowa mobilna fabryka uśmiechów Hondy jest już gotowa do zabawy w 2023 roku. Specyfikacja obejmuje chłodzony powietrzem silnik o pojemności 124 cm3, pięciobiegową skrzynię biegów, stalową ramę, widelec USD, 12-calowe koła i wspomagany przez IMU układ hamulcowy ABS. Pełne oświetlenie LED i zespół wskaźników w postaci ekranu LCD, to akcenty wykończeniowe, świadczące o poważnych ambicjach małej zabawki.

W roku modelowym 2023 Monkey będzie dostępny w nowym kolorze Pearl Shining Black oraz w zaktualizowanych malowaniach Banana Yellow i Pearl Nebula Red, które obecnie wzbogacono o dopasowane kolorystycznie ramy, widelce, tylne wahacze i sprężyny, a także odpowiednio dobrane klasyczne tartanowe osłony siedzeń i stylowe osłony zbiornika paliwa nawiązujące do klasycznego stylu Monkey z końca lat 60.

Honda Monkey

Spis treści

1 Wstęp

2 Opis modelu

3 Kluczowe elementy

4 Kamienie milowe

5 Dane techniczne

 

Honda Monkey 125 – model 2023 rok

  1. Wstęp

Motocykl Honda Monkey jest chyba najbardziej znany jako ikona stylu lat 70-tych, choć pojazd po raz pierwszy ujrzał światło dzienne już w 1961 roku. Pierwotnie stworzony jako zabawka dla dzieci, napędzana silnikiem 49 cm3 i przeznaczony dla Tama Tech, parku rozrywki w Tokio, okazał się tak popularny, że opracowano wersję drogową, której eksport do Ameryki i Europy rozpoczęto w 1963 roku, wyposażając motocykl w charakterystyczny chromowany zbiornik paliwa, składaną kierownicę i sztywno montowane koła o średnicy 5 cali.

Jego popularność opierała się na bezpretensjonalnym, budzącym natychmiastową sympatię wzornictwie, małych rozmiarach i wyjątkowo niskiej masie, co sprawiło, że motocykl stał się wspaniałą miejską zabawką. Do roku 1969 koła urosły do średnicy 8 cali, a od 1970 roku motocykl zyskał jeszcze większą popularność, gdy wyposażono go w szybko demontowany widelec, co oznaczało, że można go było zmieścić do bagażnika, nawet niewielkiego samochodu.

Rok 1978 wyznacza kolejny przełom i początek prawdziwej popularności Hondy Monkey. Motocykl został przekonstruowany – zyskał zbiornik paliwa w kształcie łzy – by przemówić do nabywców samochodów kempingowych (RV), którzy potrzebowali poręcznego środka transportu, gdy ich jeżdżący dom parkował po dotarciu do celu podróży. I to właśnie były miejsce i czas, w których zawadiacki Monkey podbił serca milionów ludzi, dzięki 3-biegowej przekładni i sprzęgłu odśrodkowemu (które nie wymaga „tradycyjnych” motocyklowych umiejętności), dając użytkownikom pierwsze doświadczenia z obracaniem manetki przepustnicy na kierownicy jednośladu.

Jazda na malutkim motocyklu niosła tak dużo radości i była tak banalnie łatwa, że Monkey spopularyzował ideę motocykla skuteczniej, niż jakakolwiek inna maszyna. Z masywnymi oponami, wysoką mini-kierownicą, miniaturowym zbiornikiem paliwa i dużym, zgrabnym siedzeniem, Monkey niewątpliwie pasuje wyglądem do swoich najwspanialszych czasów, a jednocześnie jest ponadczasowy – jak uczucie sympatii, które natychmiast budzi.

W 2018 roku Monkey kolejny raz znalazł się we właściwym miejscu i czasie. Zupełnie nowy Monkey, o pojemności 125 cm3, inspirowany oryginalną konstrukcją, ale jednocześnie użyteczny i pasujący do XXI wieku, wniósł radość na drogi Europy. W roczniku modelowym 2022 Monkey otrzymał zmodernizowany silnik, skrzynię biegów wzbogaconą o dodatkowy bieg, udoskonalenia zawieszenia i usprawnienia elementów, które zwiększają frajdę z jazdy i codzienną użyteczność.

Rok modelowy 2023 nie przyniósł zmian mechanicznych, ale trzy nowe opcje malowania z solidną domieszką stylu retro powodują, że kieszonkowy i radosny Monkey wygląda tak dobrze, jak nigdy.

  1. Opis modelu

Zapożyczony z modelu MSX Grom, dwuzaworowy, chłodzony powietrzem silnik Hondy Monkey zapewnia 9 KM (6,9kW) mocy maksymalnej i 11Nm maksymalnego momentu obrotowego. Motocykl jest trwały i łatwy w codziennym użytkowaniu, a 5-biegowa skrzynia biegów otwiera możliwości dłuższych przejażdżek. Stalowa rama, widelec USD, podwójne tylne amortyzatory i 12-calowe koła oznaczają wygodę jazdy, a dodatkowe bezpieczeństwo i spokój ducha zapewnia hamowanie z systemem ABS wspomaganym przez bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU).

Oczywiście przy tym wszystkim nie można zapomnieć o niepowtarzalnym wyglądzie Monkey, począwszy od wysokiej kierownicy mini-ape, a skończywszy na skierowanym ku górze wydechu. Monkey z roku modelowego 2023, to rodzaj hołdu oddanego wersji tego motocykla z 1967 roku, z kraciastym wzorem siedzenia i klasycznym stylem Hondy z tamtych czasów. Była to pierwsza wersja Monkey sprzedawana w Japonii (patrz 4. Kamienie milowe Hondy Monkey poniżej).

 

Honda Monkey 125 – model 2023 rok

 

  1. Kluczowe funkcje

3.1 Silnik
  • Chłodzony powietrzem silnik o pojemności 124 cm3o mocy 9 KM (6,9 kW) i momencie obrotowym 11 Nm
  • Pięciobiegowa skrzynia biegów zwiększająca możliwości podczas szybszej jazdy
  • Silnik spełniający normę czystości spalin EURO5

Choć dane techniczne nie mówią tego wprost, Monkey wyposażony jest w silnik zaprojektowany zarówno do jazdy, jak i do zabawy. Ma on 124 cm3 pojemności skokowej, rozrząd SOHC, średnica cylindra 50 mm, skok tłoka 63,1 mm i stopień sprężania 10:1. Moc maksymalna wynosi 9 KM (6,9kW) przy 6750 obr/min, z maksymalnym momentem obrotowym 11 Nm przy 5500 obr/min.

Płytka korygująca przepustnicy kieruje strumień zasysanego powietrza do kanału dolotowego oraz kanału pośredniego, zapewniając płynność przepływu powietrza. Kształt airboxa sprzyja również płynnemu przepływowi powietrza, co służy liniowemu przyrostowi momentu obrotowego i płynności jazdy. W celu zapewnienia zgodności z normą EURO5 zastosowano kompaktowy katalizator skutecznie usuwający zanieczyszczenia ze spalin, długość rury wydechowej zoptymalizowano w stosunku do strony dolotowej silnika, a jednokomorowy tłumik zapewnia wydajną pracę i charakterystyczne brzmienie wydechu.

Pięciobiegowa skrzynia biegów dysponuje szerokim zakresem przełożeń, co ułatwia dłuższe podróże i zapewnia bardziej zrelaksowaną jazdę. Maksymalna prędkość to 91 km/h. Ręcznie sterowane sprzęgło daje wrażenie jazdy pełnowymiarowym motocyklem, podczas gdy 12-calowe koła zapewniają żywą reakcję w czasie jazdy miejskiej. Przy tym niewielkie gabaryty Monkey i łatwość utrzymania równowagi przy niskich prędkościach, pozwalają na swobodne przemieszczanie się w korkach.

Silnik jest do tego bardzo oszczędny – zadowalając się 1,5 l na 100 km (tryb WMTC), dzięki zastosowaniu rozwiązań redukujących tarcie, takich jak wzajemne przesunięcie osi wału korbowego i osi cylindra oraz użycie rolkowych dźwigienek zaworowych. Wyrafinowany system PGM-FI gwarantuje bardzo wydajne spalanie.

 

3.2 Podwozie i stylistyka
  • Stalowa rama, widelec USD i opony o średnicy 12 cali
  • Podwójne tylne amortyzatory wyposażone w dwustopniowe sprężyny dobrze radzące sobie z nierównymi nawierzchniami
  • Niewielka wysokość siedziska wynosząca 775mm ułatwia korzystanie z motocykla

Stalowa rama grzbietowa skonstruowana tak, by zapewnić odpowiednią równowagę między sztywnością i poczuciem elastyczności, co wpływa na idealne zachowanie się motocykla w szerokim zakresie warunków drogowych, w jakich taki pojazd jest używany. Owalny przekrój wahacza nawiązuje do motywu zaokrąglonych kształtów, które zastosowano w całym motocyklu.

Rozstaw osi, to 1145 mm, kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 25°/82 mm, a minimalny promień skrętu to zaledwie 1,9 metra. Masę własną wraz z płynami ograniczono do 104 kg, wysokość siedzenia ustalono na 775 mm. Pluszowe siedzisko wykonano z uretanu o wysokiej gęstości, podnosząc w ten sposób komfort jazdy kierowcy.

Przedni widelec USD o średnicy goleni 110 mm z wysokiej jakości powłoką Alumite. Podwójne tylne amortyzatory posiadają dopasowane kolorystycznie do malowania motocykla, dwustopniowe sprężyny, które utrzymują dobrą jakość jazdy na wyboistych drogach i redukują dobijanie zawieszenia. Amortyzatory dysponują skokiem 102 mm; maksymalny prześwit wynosi 175 mm.

Pojedyncza przednia tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm i tylna tarcza o średnicy 190 mm zapewniają bezpieczne hamowanie, także przy wsparciu systemu ABS, współpracującego z bezwładnościowym modułem pomiarowym IMU. Masywne opony z blokowym wzorem bieżnika zapewniają płynną jazdę, a ich wymiary, to 120/80-12 65J z przodu i 130/80-12 69J z tyłu.

Klasyczny styl Monkey (wysoka kierownica typu mini-ape, chromowane błotniki, pochylony wydech z tłoczoną osłoną termiczną, grube opony, miękkie siedzenie i zbiornik paliwa w kształcie orzeszka) oddaje wiernie ducha pierwowzoru i wysyła odpowiednie wizualne sygnały, które powinny trafić zarówno do klientów w dojrzałym wieku, jak i do znacznie młodszego pokolenia.

Starsi kierowcy kojarzą go z bezpruderyjnością lat 70-tych – być może wiążą ten wygląd ze wspomnieniem pierwszego poczucia motocyklowej swobody wpisanej w jego stylistykę. Jednocześnie młodsi motocykliści, poszukujący wszystkiego, co retro, otrzymują zarówno klasyka, jak i coś niezaprzeczalnie funky, co odróżnia ich od przyjaciół. Czymś, co łączy tych, którzy na nim jadą i tych, którzy go mijają, jest wewnętrzny uśmiech, określany przez Hondę jako „smile factor”. Takie odczucia wywołuje właśnie ten rodzaj motocykla.

Na liście dodatkowego wyposażenia Hondy Monkey znalazł się stylowy bagażnik tylny z rur stalowych, przydatny do przewozu nieco cięższych ładunków o masie do 3,0 kg. Lśniący zbiornik paliwa o pojemności 5,6 litra zwieńczono trójwymiarowym historycznym skrzydełkiem Hondy – Classic Wing.

W roku modelowym 2023 Monkey dostępny jest w następujących opcjach malowania:

  • Banana Yellow, obecnie z malowanymi na żółto ramą, wahaczem, sprężynami tylnego widelca, czarno-białym tartanowym siedzeniem i białymi nakładkami na zbiornik paliwa;
  • Pearl Nebula Red, teraz z malowanymi na czerwono ramą i tylnymi sprężynami widelca, czarno-biało-czerwonym tartanowym siedzeniem i srebrnymi nakładkami na zbiornik paliwa;
  • **NOWOŚĆ** Pearl Shining Blackz malowanymi na czarno ramą, wahaczem, sprężynami tylnego widelca, czarno-białym tartanowym siedzeniem i białymi nakładkami na zbiornik paliwa.

 

3.3 Elektronika
  • Okrągły wyświetlacz LCD i pełne oświetlenie LED
  • Kluczyk o falistym profilu rowka, z powiadomieniem zwrotnym
  • Bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU) wspomagający układ hamowania z systemem ABS

Nowoczesna technika jest atrakcyjnie wkomponowana w klasyczny wygląd motocykla: cyfrowy okrągły wyświetlacz LCD zawiera prędkościomierz (który zabawnie mruga po włączeniu zapłonu), licznik kilometrów z dwoma licznikami przebiegów dziennych, sześciosegmentowy wskaźnik poziomu paliwa, a do tego całe oświetlenie wykonane w technice LED.

Kluczyk z falistym profilem rowka (również z motywem Classic Wing) posiada system „answer back”, dzięki czemu światła migają po naciśnięciu przycisku, co ułatwia lokalizację na zatłoczonych parkingach. Jednokanałowy system ABS współpracuje z modułem IMU, aby złagodzić zjawisko unoszenia tylnego koła przy intensywnym hamowaniu.

 

 

  1. Kamienie milowe w historii Monkey

1961 Z100

Pierwszy model, z 5 calowymi kołami, sztywnym zawieszeniem, składaną kierownicą, silnikiem o mocy 4 KM (3,1 kW) i pojemności 49 cm3, Super Cub (C50),  był przeznaczony do użytku w parkach rozrywki. Grzbietowa rama stalowa, zbiornik o trójkątnym profilu.

1963 CZ100

Pierwszy model dopuszczony do ruchu na drogach, eksportowany do Ameryki Północnej i Europy.

1967 Z50M

Pierwszy model sprzedawany w Japonii, ze składanym siedzeniem, kierownicą i podnóżkami, aby mógł zmieścić się w przestrzeni bagażowej samochodu (dodano również nowy korek wlewu paliwa, aby zapobiec wyciekom w pozycji bocznej podczas transportu). Sprzęgło odśrodkowe.

1969 Z50A

Przedni widelec teleskopowy, przednie koła 8″, nisko poprowadzony wydech i zastosowane po raz pierwszy kierunkowskazy.

1970 Z50Z

Szybko odłączane przednie zawieszenie pozwalające na złożenie i uzyskanie gabarytów odpowiednich do przewożenia w bagażniku niewielkiego samochodu. Stopka centralna ułatwiająca demontaż widelca.

1974 Z50J

Tylne zawieszenie z niezależnym wahaczem. Pierwsze użycie zbiornika z trapezowym profilem oraz opon z blokowym bieżnikiem.

1978 (Z50J-I)

Pierwszy model z motocyklowym zbiornikiem paliwa typu łezka, w stylu customa, o pojemności zwiększonej do 5 l.

1979 (Z50J-I)

Edycja chromowana.

1984 (Z50J-I)

Limitowana edycja modelu „Gold”.

1985 A-Z50J

Pierwsze pojawienie się sprzęgła obsługiwanego ręcznie.

1987 A-AB22

Model 'R’ z podwójną ramą rurową, tylnym zawieszeniem z pojedynczym amortyzatorem i hydraulicznym tarczowym hamulcem z przodu. 10-calowe koła Comstar z wahaczem o przekroju skrzynkowym.

1988 A-Z50J

Podwójne lusterka oferowane po raz pierwszy. 1991 A-Z50JStylizowany na off-road model „Baja” z podwójnymi reflektorami.  

2000

Model Millennium.  

2004 Freddie Spencer Special

W kolorach wzorowanych na CB750F, na którym Freddie Spencer zwyciężył w Daytona 100.

2006

  1. rocznica modelu 

2009 Monkey Limited Edition JBH-AB27

Pierwsza wersja z wtryskiem paliwa, przesunięciem osi wału korbowego względem osi cylindra oraz rolkowymi dźwigienkami zaworowymi. Zbiornik paliwa o trapezowym profilu.  2017 50.rocznica modeluNowa wersja upamiętniająca 50. rocznicę rozpoczęcia sprzedaży w Japonii. 

2018 Monkey 125

Zupełnie nowy Monkey 125, stworzony na miarę XXI wieku, wyjeżdża na drogi Europy.

Honda Monkey 125 – model 2023 rok

 

  1. Dane techniczne

 

SILNIK

 

Typ

Chłodzony powietrzem, SOHC, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder

Pojemność skokowa

124 cm3

Średnica x skok tłoka

50 x 63,1 mm

Stopień sprężania

10:1

Moc Maksymalna

6,9 kW przy 6750 obr./min.

Maksymalny  moment obrotowy

11 Nm przy 5500 obr./min.

Pojemność układu smarowania

1,1 litra

Poziom hałasu (dB)

WOT: 75

L urban: 74

SYSTEM PALIWOWY

 

Zasilanie

PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa

Zbiornik paliwa

5,6 l.

Zużycie paliwa

1,5 l/100km

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

Rozrusznik

Elektryczny

Akumulator

12 V – 3.5 Ah

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

 

Typ sprzęgła

Mokre, wielopłytkowe

Typ skrzyni biegów

5-biegowa

RAMA

 

Typ

Grzbietowa rama stalowa

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

1710 x 755 x 1030 mm

Rozstaw osi

1145 mm

Kąt pochylenia kolumny

25°

Wyprzedzenie

82 mm

Wysokość siedziska

775 mm

Prześwit

175 mm

Promień skrętu

1,9 m

Masa własna

104 kg

ZAWIESZENIE

 

Przód

Odwrócony widelec teleskopowy typu upside down, skok 100 mm

Tył

Podwójne amortyzatory, skok 102 mm

KOŁA

 

Przód

Aluminiowe 10-ramienne

Tył

Aluminiowe 10-ramienne

Opona przednia

120/80-12M/C 65J

Opona tylna

130/80-12M/C 69J

HAMULCE

 

Przód

Pojedyncza tarcza 220 mm z ABS opartym na module IMU.

Tył

Pojedyncza tarcza 190 mm

OŚWIETLENIE

 

Reflektor

LED

Światła tylne

LED

 

Wszystkie dane techniczne mogą jeszcze ulec zmianie.

Należy pamiętać, że podane liczby to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania, zalecanych przez WMTC. Tety są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą, bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i stanu pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.

Źródło, zdjęcia: Honda

02/10/2022

O autorze

Glazio


Dodaj komentarz

marzec 2025
P W Ś C P S N
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Reklama

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Redakcja
Radiator - Turystyka Motocyklowa
E: kontakt@radiator-mototurystyka.pl
W: www.radiator-mototurystyka.pl