
Górki Czechowskie – naturalne wzniesienia w północnej części Lublina w dzielnicy Czechów. Górki Czechowskie były częstym miejscem jazdy na motocrossach i quadach.
Do początku lat 90. XX wieku Górki Czechowskie funkcjonowały jako poligon wojskowy (stąd alternatywna nazwa terenu – poligon). W południowej części poligonu zachowane są transzeje, kilka bunkrów oraz strzelnica. W jednym z wąwozów znajduje się grób legionistów z 1916 roku (pochodzenie grobu nie jest jednak oficjalnie potwierdzone).
Na terenie Górek Czechowskich planowane było utworzenie rezerwatu florystyczno-krajobrazowego. Jego powierzchnia miała wynosić ok. 21,4 h. Ochrona miały być objęte zespoły wąwozów i muraw kserotermicznych z rzadkimi gatunkami roślin. Z powodu dewastacji terenów następuje szybka ekspansja roślinności ruderalnej.
Tymczasem poligon i tor motocrosowy zmienia swoje przeznaczenie. Co powstanie?
Budowa naszego centrum komercyjno-rekreacyjnego potrwa 1,5-2 lata – zapowiada Krzysztof Kwapisz, prokurent Echo Investment. Nowa megagaleria w Lublinie stanie na terenie dawnego poligonu na Czechowie, u zbiegu ulic Poligonowej i gen. Ducha. Zakupy zrobimy tam najwcześniej pod koniec 2013 r.
– Będzie to obiekt trzykondygnacyjny, wkomponowany płynnie w ukształtowanie terenu na Górkach Czechowskich – wyjaśniał Krzysztof Giemza, dyr. Działu Centrów Handlowych Echo Investment. Pod galerią powstanie podziemny parking – zmieści się na nim ponad tysiąc aut – wyliczał Giemza. Dla porównania parking w Plazie ma 680 miejsc. Miejsce gdzie stanie galeria kondygnacje naziemne będą przeznaczone na handel i usługi – na parterze planujemy duży hipermarket spożywczo-przemysłowy. Pozostałą część kompleksu zajmą butiki, głównie branży odzieżowej – wskazywał Giemza.
W nowym centrum Echo będzie też multipleks z 7 salami kinowymi – operatorem będzie ogólnopolska sieć kin Helios. Podpisaliśmy już umowę w tej sprawie – dodał Kwapisz.

Planowane są też restauracje
– Łącznie powstanie 65-80 tys. mkw powierzchni pod wynajem – poinformował Kwapisz. Całkowita powierzchnia centrum Echo ma mieć ok. 130 tys. mkw. Tym samym kompleks będzie dwa razy większy niż lubelska Plaza (ok. 68 tys. mkw). – Koszt inwestycji szacujemy na 100 mln euro. Prace w przyszłym centrum znajdzie ok. 1500 osób – zapewniał Kwapisz.
EI zapewnia, że założy spółkę celową do prowadzenia galerii, która będzie płacić podatki w Lublinie. Nalegał na to Piotr Kowalczyk (PiS), przewodniczący Rady Miasta Lublin podczas rozmów poprzedzających podjęcie uchwały o przystąpieniu do zmiany planu zagospodarowania poligonu, co umożliwi powstanie tam hipermarketu – co roku do kasy miasta może wpłynąć z tego tytułu 5-10 mln zł. Te pieniądze pozwolą miastu pokryć wydatki np. związane utrzymaniem nowego stadionu miejskiego – mówił Kowalczyk.
– Taką spółkę powołamy do końca czerwca – obiecywał Kwapisz.
Hipermarket za przebudowę dróg
W czwartek miejscy radni zgodzili się otworzyć Echo Investment drogę do budowy hipermarketu na Górkach Czechowskich. W zamian kielecka spółka wyda 60 mln zł na przebudowę, na dwupoziomowe, skrzyżowania Sikorskiego-Solidarności, poszerzenie ul. gen. Ducha oraz przedłużenie ul. Północnej. Odsprzeda też miastu ok. 70 ha terenów poligonu za 7 mln zł, czyli ich wartość z 2000 r.
Budowa centrum komercyjnego będzie prowadzona równolegle z przebudową układu komunikacyjnego. Drogi mają być gotowe do końca 2013 r. Czwartkowa uchwała rozpoczyna procedurę zmiany planu zagospodarowania. Na jej przeprowadzenie ratusz ma 14 miesięcy. Wtedy radni ponownie, tym razem już ostatecznie, zdecydują czy plan wejdzie w życie wraz z porozumieniem z EI.
Tymczasem ludzie związani ze sportem motocrossowym znajdują się od kilku lat w patowej sytuacji.
Co oferują im w zamian?
W dniu 31.03.2011 miały miejsca dwa ważne wydarzenia. W samo południe przed ratuszem swoje poparcie dla budowy toru wyścigowego demonstrowali motocykliści. Kilka godzin później w siedzibie lubelskiego ratusza miało miejsce spotkanie Prezydenta Krzysztofa Żuka, jego zastępcy Stanisława Kalinowskiego, Prezesa Zarządu Głównego PZM Andrzeja Witkowskiego i Prezesa lubelskiego PZM Waldemara Czerniaka. Grzegorz Sprawka i Artur Lis również brali udział w tym wydarzeniu.
Najważniejsze dla nas ustalenia jakie zostały poczynione w trakcie rozmów:
– Prezydent zapewnił nas, że tor przy Zemborzyckiej do końca bieżącego roku będzie funkcjonował normalnie
– władze miasta przygotują w tym czasie plan zagospodarowania alternatywnego terenu pod taki obiekt i pomogą pozyskać środki na wybudowanie nowego toru. Przewidywana lokalizacja na tą inwestycję to pod lubelski Jawidz.
– Władze PZM i Prezydent Lublina będą wspólnie starały się przekonać ludzi w Ministerstwie Sportu do pomysłu budowy w Niedźwiadzie „Toru Narodowego”. Pod koniec 2011 roku mają się rozpocząć rozmowy w tym temacie.
Pocieszający jest fakt, że Prezydent Lublina wywiązuje się ze swoich przedwyborczych obietnic i konsekwentnie popiera nasze działania związane z inicjatywą budowy ośrodka szkoleniowo-sportowego oraz stara się w sposób racjonalny rozwiązać problem toru kartingowego przy Zemborzyckiej, który na skutek błędnych decyzji administracyjnych z przeszłości jest niestety skazany na porażkę.
Ostatni rok działania toru na Górkach Czechowskich to rok 2007. Co dalej? Czy osiągający sukcesy sportowcy motocrossowi z Lublina doczekają się w końcu stałego miejsca szkoleń i treningów?
Na odpowiedź musimy niestety poczekać.
Źródła: wikipedia, onet oraz kmcross
Dodaj komentarz
You must be logged in to post a comment.