Inne, Nowinki motocyklowe

Turystyczne opony motocyklowe enduro

Motocykle enduroTurystyczne opony motocyklowe enduro

Turystyczne enduro (jak Varadero czy GS) wymagają sporych umiejętności, jeśli zdarzy się nam opuśćić drogi asfaltowe. Z pewnością dlatego najwięcej tych maszyn podróżuje po gładkich asfaltach.

Z reguły motocykle te są wyposażane w opony definiowane jako Enduro lub Street Enduro, które powinny posiadać nie tylko doskonałe właściwości na drogach asfaltowych, ale pozwalać również na wykorzystywanie motocykla podczas jazdy w lekkim terenie lub na drogach asfaltowych.

 Poniższy tekst jest subiektywną opinią autora bazującą na praktycznych doświadczeniach.

Na rynku jest spora oferta opon w rozmiarach 150/70-17 tył oraz 110/80-19 przód pasujących do tego typu motocykla. Jednak wielki wybór wcale nie ułatwia porównania.

Trudno zebrać porównywalne opinie, bo im większa moc silnika, tym bardziej zużycie ogumienia zależy od temperamentu kierującego i jego stylu jazdy. A maszyny te dysponują już sporą mocą. Aby opinia była miarodajna, należałoby przede wszystkim znaleźć tych, którzy wypróbowali co najmniej dwa komplety opon w krótkim czasie.
Subiektywne opinie użytkowników

Opinie zebrano od osób wykonujących 20-30 tysięcy kilometrów rocznie. W tym około połowy na dłuższych wyjazdach mocno obciążonym motocyklem. Dodajmy, że są to oceny przeciętnych użytkowników jeżdżących sporo, ale niepretendujących na następców Rossi czy Knivela. Podróżujący głownie po asfaltach ze sporym bagażem. Skupmy się na ofercie raczej topowych producentów. Pirelli, Metzeler oraz Continental.
Zakup kompletu opon w tym rozmiarze to spory wydatek

Producent/opona              Przód      Tył         Komplet
Metzeler Tourance           451 zł     556 zł     1000 zł
Pirelli Scorpion MT90        428 zł     529  zł     957 zł
Continental Trail Attack     410 zł     535 zł     945 zł

Różnice cenowe są jednak na tyle małe, że cena nie wpływa praktycznie na wybór. Dzięki czemu możemy się skupić wyłącznie na walorach użytkowych. Czym różnią się między sobą opony czołowych producentów?

Motocykl na autostradziePrzyczepność do suchego asfaltu

Jak wiadomo, suchego asfaltu trzyma się wszystko. Po długiej i burzliwej dyskusji grono użytkowników doszło do wniosku, że w zasadzie wszystkie trzy modele są w tym zakresie całkowicie porównywalne. Rezerwy przyczepności przekraczają możliwości przeciętnego kierowcy. Także samo zachowanie na suchym asfalcie podczas pokonywania łuków mocno obciążonym motocyklem wszystkich opon było opisywane jako doskonałe. W przypadku okazjonalnej jazdy po szutrach wskazywano w na przewagę Pirelli Scorpion nad Trail Attackami.
A jak z przyczepnością na mokrym?

Tutaj już zaczynają uwidaczniać się różnice. Właściwości Continentala i Metzelera są Motocykl w terenieporównywalne, z przewaga w kierunku Tourance – wszak to Metzeler produkuje tradycyjnie najlepsze opony na mokry asfalt – przy Trail Attackach narzekano na słaba sygnalizacje utraty przyczepności i pojawiające się uślizgi przy ostrym odkręceniu manety. Scorpiony oceniane są jako wyraźnie gorsze na mokrym asfalcie, ale nie padło sformułowanie „nigdy więcej nie kupię tej opony”.

Co z trwałością?

Okazuje się, że tutaj znajdziemy największe różnice. Jakkolwiek trudno ustalić konkretne przebiegi ze względu na różne obciążenie motocykli i styl jazdy czy gatunek asfaltu ewidentnie wszyscy się zgodzili, że niestety Metzelery Tourance pod względem trwałości wypadają słabiutko. Szybko pozbędziemy się bieżnika zarówno na przedniej jak i tylnej oponie. Zasadniczo wystarczy wyjazd do Hiszpanii i z powrotem by tylna opona zużyła się do znaczników. Na Scorpionach także pozbędziemy się bieżnika z tylnej opony na podobnym dystansie, przednia wykazuje znacznie większą trwałość i w praktyce wystarcza na dwie tylne. Pod względem trwałości najlepiej wypadają Trail Attacki. Po powrocie z Hiszpanii powinno na tylnej oponie zostać jeszcze trochę bieżnika na następną wycieczkę.

Podsumowanie
                                                        Metzeler Tourance      Pirelli Scorpion MT90     Continental Trail Attack
Przyczepność na suchym                           ++                               ++                                      ++
Przyczepność na mokrym                           ++                                  +                                         –
Trwałość                                                                                                                                    +

Tekst: Darek Grzesiak
Źródło: oponeo

27/04/2011

O autorze

Glazio


Dodaj komentarz

marzec 2025
P W Ś C P S N
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Reklama

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Redakcja
Radiator - Turystyka Motocyklowa
E: kontakt@radiator-mototurystyka.pl
W: www.radiator-mototurystyka.pl