
Nowa Honda Adventure
Nadchodzi następca Hondy Africa Twin i może już niedługo zawojuje amerykański rynek???
Popularny niemiecki magazyn motocyklowy „Motorrad” (nakład 135.000) donosi w swoim kwietniowym numerze, że Honda planuje budowę nowego modelu Africa Twin. Zupełnie nowa wersja Hondy jest prawdziwą bombą i już wkrótce może zrewolucjonizować rynek Touring Adventure. Model nie ma nic z typowego GS-a (1200cc) ale nie jest także motocyklem miejskim! Nowa Honda to maszyna z pazurem, prawdziwy motocykl dla szukających przygód odkrywców świata. Vito Cicchetti – dyrektor generalny koncernu Honda we Włoszech potwierdził w ubiegłym roku, że trwają prace nad nowym modelem Africa Twin. Teraz magazyn „Motorrad” uchyla rąbka tajemnicy i możemy w nim przeczytać o potencjalnej specyfikacji nowej Africa Twin, która już wkrótce pojawi się na rynku. Według czasopisma „Motorrad” koncern Honda pragnie wypełnić dziurę rynkową. Chce zapewnić swoim klientom, którzy do tej pory mogli wybierać między motocyklami o dużej pojemności (typu 1200cc) oraz mniejszymi modelami o pojemności 650cc większy komfort wyboru. Niedostatek tego typu motocykli na rynku jest ewidentny szczególnie, że w ostatnich latach zaprzestano produkcji motocykli KTM 990 Adventure i Honda Transalp 700. Honda Crossrunner 800, NC700X i CB500X to raczej modele motocykli stworzonych do jazdy po asfalcie, które kompletnie nie nadają się do walki w terenie. Dlatego zamysł koncernu Honda o stworzeniu zupełnie nowego modelu motocykla jest fenomenalny i gruntownie przemyślany. Na rynku motocyklowym jest zapotrzebowanie na nieduży, niezbyt ciężki i dobrze radzący sobie z jazdą off-road motocykl. Nowa Honda jest więc strzałem w dziesiątkę i wywoła z pewnością uśmiech na twarzach wielu klientów.
Uchylmy rąbka tajemnicy…
Według magazynu „Motorrad” nowa Africa Twin (kod modelu CRF1000) to motocykl, którego twórców zainspirował model Honda Dakar Rally 450ccm. Stylistyka i technologia Hondy Dakar Rally będzie stanowić podstawę dla nowej Africa Twin. Motocykle marki Honda po 23-letniej nieobecności na rynku powróciły w wielkim stylu w 2013 roku na Rajdzie Dakar. Nowa generacja starej dobrej Hondy bez trudu udźwignie odpowiedzialność dobrej marki i komfortu jazdy, do którego przywykli miłośnicy tego motocykla.
Oryginalna XRV750 Africa Twin z końca lat osiemdziesiątych była oparta na modelu NXR – 750 Paryż-Dakar Rally. Motocykl NXR-750 był z całą pewnością wielkim wyzwaniem dla jazdy off-road. Miał odpowiednia moc, cechowała go niezawodność na długich dystansach, niestety był zbyt ciężki. Produkcję legendarnej Africa Twin przerwano w 2003 roku, ale motocykl jest nadal niezwykle popularny wśród kierowców lubiących zmagania w terenie. Zastanawiającą ciekawostką jest fakt, że Honda Africa Twin nigdy nie była importowana do USA lub Kanady. Być może dlatego w tych krajach jest szczególnie duży popyt na tego typu motocykle.
Według magazynu „Motorrad” w nowym modelu Hondy będzie dużo zmian i nowości. Nowa Africa Twin o pojemności 1000 ccm zamieni cylinder typu V-Twin na Parallel-Twin – podobno ze względu na oszczędności. Będzie motocyklem o mocy silnika około 100 KM przy ciężarze 397 funtów (180 kg). Proponowana przez koncern cena to 13.800 $. Rozmiar przedniego koła 21″ , rozmiar tylnego koła 17 .
Nowy model Hondy Africa Twin będzie lepiej odpowiadał na potrzeby kierowców lubiących jazdę typu off-road, niż KTM 1190 R , BMW F800GS czy XTZ660 Tenere. Może nie będzie dawał takich ekstremalnych wrażeń jak Enduro KTM 690 R, ale na pewno nie zawiedzie. Prawdopodobnie motocykl będzie wyposażony w specjalny terenowy ABS, którego używają kierowcy startujący w rajdzie Dakar.
Typ motocykla |
Waga pojazdu suchego kg/funt US |
Pojemność baku litr/gal (US) |
Przód/Tył Skok zawieszenia w cm |
Moc silnika kW |
Cena (USD) |
2003 Honda Africa Twin XRV750 |
207/456 |
23/6.1 |
22,1/21,3 |
45,5 |
N/A |
2013 KTM 990 Adventure R |
199/438 |
20/5.3 |
26,4/26,4 |
84,3 |
$14,999 |
2014 BMW F800GS |
191/421 |
16/4.2 |
23,1/21,6 |
63,4 |
$12,100 |
2015 Honda Africa Twin CRF1000 |
180/397 |
20/5.3 |
24,9/24,9 |
74,6 |
$13,800 |
2014 BMW Sertão G650GS |
177/391 |
18/4.7 |
21,1/21,1 |
37,3 |
$8,650 |
Wydaje się, że koncern Hondy jest już blisko sukcesu. Trwają zaawansowane prace nad niezawodnym, dość lekkim, łatwym w utrzymaniu, atrakcyjnym motocyklem, który sprawdzi się w trudnym terenie i zachwyci komfortową jazdą na szosie. To Święty Graal wśród motocykli typu Adventure, który do tej pory nie był w zasięgu firm produkujących motocykle. Na rynku pojawiło się wiele wspaniałych jednośladów, ale nigdy nie były idealne i zawsze brakowało im czegoś. Nowa Honda Africa ma to zmienić. Czas pokaże, czy zwróci uwagę wymagających konsumentów, czy sprosta wszelkim wymaganiom i czy dzięki niej koncern odniesie sukces na rynku.
Ale kto lepiej zrewolucjonizuje rynek niż Honda? Koncern dokonał tego już wcześniej w 1992 z CBR900RR. Była to prawdziwa kontrowersja w świecie motocyklowym. Na dzień dzisiejszy nie wiadomo czy na „nowy produkt” Hondy będzie duży popyt. Wiemy natomiast na pewno, że nowa Africa Twin ukaże się już niebawem. Honda nastawia się prawdopodobnie na podbicie amerykańskiego rynku motocyklowego, a dowodem na to może być zarejestrowanie znaku towarowego „Africa Twin” w Urzędzie Znaków Towarowych USA.
Magazyn „Motorrad” spodziewa się debiutu Africa Twin na tegorocznych targach INTERMOT lub EICMA, a masowa produkcja modelu ruszy prawdopodobnie w 2015 roku.
Trzymamy kciuki i mamy nadzieję, że nowa Honda okaże się odkryciem roku. Jeśli jej gabaryty i możliwości opisane w artykule okażą się prawdziwe, kierowcy z pewnością docenią motocykl.
Tłumaczenie: Tamara Głaz

Dodaj komentarz
You must be logged in to post a comment.