Dlaczego ABS w motocyklach to system rzadko spotykany? Mogłoby się zdawać, że w pojazdach dwukołowych byłby szczególnie pomocny. Dotychczasowy argument producentów brzmiał: jest za wielki i za ciężki, aby zmieścić go na pokład motocykla. To już przeszłość. Bosch zaprojektował od podstaw rewolucyjny system ABS przeznaczony dla jednośladów
Opracowany przez Boscha system ABS dziewiątej generacji wprowadzono do produkcji seryjnej w 2010 roku. Wówczas posiadały go jedynie niektóre modele Kawasaki, BMW, Ducati i KTM. Jest o połowę mniejszy i lżejszy od poprzedników, a jego kształt zaprojektowano wyłącznie z myślą o dwukołowcach.
Do zadań ABS 9 należy przede wszystkich powstrzymanie kół przed zablokowaniem podczas hamowania i utrzymanie motocykla wraz z kierowcą w pionie. Rozlany olej czy nieprzewidywalny żwir lub piach na nawierzchni drogi również nie powinny stanowić już zagrożenia dla motocyklistów.
Obecnie Bosch oferuje kilka wersji systemu, począwszy od podstawowych dla motocykli w rozsądnej cenie na wyczynowych odmianach do sportu kończąc. Te ostatnie dodatkowo wyposażono są w funkcję eCBS, która automatycznie rozkłada siłę hamowania na przednie i tylne koło, nawet w trakcie jazdy w zakręcie. Wystarczy, że kierowca użyje tylko jednego hamulca, a system dalszą część pracy wykona za niego.
Aktualnie prowadzone są negocjacje w sprawie wprowadzenia systemu ABS 9 do seryjnej produkcji we wszystkich pojazdach dwukołowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa motocyklistów. Prawdopodobnie rewolucyjne zmiany przyniesie rok 2017.
Źródło: Auto-swiat.pl
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.