Ile kosztuje auto na rajd WRC?
Promowane

Ile kosztuje auto na rajd WRC?

Choć auta, które ścigają się podczas World Rally Championship, bazują na modelach, które schodzą z taśm produkcyjnych, to mocno różnią się od oryginałów. Inna jest również cena takie samochodu.

Toyota Yaris, Ford Fiesta, Volkswagen Polo to auta, którymi przemieszczają się do pracy i na zakupy nasi sąsiedzi. Te modele ścigają się także w trakcie WRC, choć oczywiście odpowiednio przerobione i wzmocnione. Także kalendarz WRC 2020 będzie wypełniony rajdami, w których zobaczymy dobrze znane marki samochodowe.

Stare czy nowe auto? Ceny i tak są wysokie

Zrozumiałe wydaje się, że nowe auta, które ścigają się podczas World Rally Championship, muszą kosztować krocie. To w końcu praca całego zespołu ludzi oraz zastosowanie rozwiązań, które poza tym, że są bardzo wytrzymałe, to również i bardzo kosztowne. Ale ceny starszy modeli aut, które święciły triumfy dekadę lub dwie dekady temu także potrafią robić wrażenie. Według wyliczeń model Subaru Impreza z roku 2004, który zdobył szlify na trasach światowych rajdów, wart jest dziś blisko 150 tysięcy euro. W podobnej kwocie nabyć można MG Retro 6R4 z tego samego okresu. Mówimy tu o autach kilkunastoletnich, ale wcale nie oznacza to, że starsze modele będą kosztować mniej. Historyczne egzemplarze Lancia Delta HF Integrale, które jeździły w zespołach fabrycznych w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, zostały wycenione na blisko 300 tysięcy euro. Sporo droższa jest Fiesta WRC z 2011 roku, która wciąż nadaje się do ścigania w różnego rodzaju imprezach mniejszej rangi. Ale najpierw trzeba by było zapłacić za nią prawie pół miliona euro. Jeśli to zdecydowanie za dużo, można zdecydować się na model Forda Focusa WRC z 2000 roku, który został wyceniony na sto tysięcy euro.

Ile kosztują nowe auta WRC?

Jak wyliczyli specjaliści na przykładzie Forda Fiesty, koszty projektowania, testów i przebudowy samochodu produkowanego seryjnie na auto klasy WRC wahają się wokół pięciu milionów euro. Warto dodać przy okazji, że tego rodzaju proces trwa około trzech lat. Jak to się ma do kosztów rajdowych aut przeznaczonych na jeden sezon WRC? Koszt auta może dochodzić do prawie miliona euro. Najdroższy z całego zestawu jest oczywiście silnik do samochodu przeznaczonego na World Rally Championship, którego cena to około 200 tysięcy euro. Podwozie auta warte jest ponad 100 tysięcy euro, zaś felgi i opony (w komplecie) to wartość około 5 tysięcy euro. A jesteśmy dopiero na początku listy, bowiem 80 tysięcy euro należy dołożyć za układ napędowy i skrzynię biegów. Kolejne 50 tysięcy euro trzeba wydać na klatkę bezpieczeństwa dla ekipy w aucie. Elektryka to koszt 70 tysięcy euro, zaś wyposażenie auta, jak fotele i tego typu akcesoria, to 15 tysięcy euro. Do kosztów, które stanowią cenę samochodu, należy doliczyć wartość ludzkiej pracy, co ustalono na 100 tysięcy euro, czyli jak widać, nie jest to najwyższa kwota w całym tym zestawie. Jako bonus podano także koszt przejechania jednego kilometra przez nowiutkie auto WRC. Ta wartość wynosi około 400 euro, podczas gdy za przejazd seryjnym samochodem wydamy na takim samym odcinku około 30 groszy.

15/01/2020

O autorze

Andrzej


Dodaj komentarz

Maj 2020
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Reklama

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Redakcja
Radiator - Turystyka Motocyklowa
E: kontakt@radiator-mototurystyka.pl
W: www.radiator-mototurystyka.pl