ZPP apeluje, aby przesunąć termin wejścia w życie „jazdy bez prawa jazdy”
Nowinki motocyklowe

ZPP apeluje, aby przesunąć termin wejścia w życie „jazdy bez prawa jazdy”

Związek Powiatów Polskich zaapelował do premiera Mateusza Morawickiego, aby przesunąć termin wejścia w życie „jazdy bez prawa jazdy”.

W piśmie do premiera prezes ZPP Andrzej Płonka zauważył, że na mocy komunikatu Ministra Cyfryzacji od 5 grudnia 2020 roku kierujący pojazdami będą zwolnieni z obowiązku posiadania dokumentu prawa jazdy podczas kontroli drogowej. Zaapelował do premiera, jako bezpośrednio odpowiedzialnego za dział informatyzacji, o przesuniecie tego terminu. Szef ZPP zauważył przy tym, że analogiczna propozycja została już wcześniej zgłoszona przez nas na forum Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

„Wprowadzenie w życie +jazdy bez prawa jazdy+ jest przedsięwzięciem niezwykle złożonym i angażującym wiele podmiotów. Wymaga m.in. prawidłowego zaprojektowania systemu teleinformatycznego, przygotowania rozwiązań technicznych, dostosowania stanu prawnego, zapewnienia dobrej jakości danych i wypracowania sprawnej współpracy pomiędzy aktorami całego procesu. Zaniedbanie choćby jednego z wymienionych elementów będzie oznaczało istotne problemy – nie tylko dla urzędników, ale przede wszystkim dla obywateli” – podkreślił szef ZPP.

Jako przykład podał Prawo o ruchu drogowym. Zdaniem Płonki, w brzmieniu nadanym nowelą z 14 sierpnia, wdrażającą „jazdę bez prawa jazdy”, w przypadku udostępnienia policjantowi przez CEK błędnych danych może dojść do nieuzasadnionego stanem rzeczywistym zatrzymania prawa jazdy, czy nawet przymusowego odholowania pojazdu na wyznaczony parking.

Jak podkreślił przedstawiciel powiatów, takie negatywne skutki mogą wystąpić ze względu na wszystkie okoliczności wdrażania rozwiązania „jazda bez prawa jazdy”, które następuje bez stworzenia i wdrożenia planowanej od lat Centralnej Ewidencji Kierowców 2.0. W konsekwencji usługa jest wdrażana w ramach CEK 1.0. Według szefa ZPP ze względu na mechanizmy funkcjonowania charakteryzują ją rozbieżności między zawartością bazy centralnej (CEK 1.0) a bazami lokalnymi znajdującymi się w dyspozycji poszczególnych powiatów i miast na prawach powiatu, przy czym pewniejsza informacja znajduje się w bazach lokalnych, a nie w ewidencji centralnej.

Płonka zauważył, że wdrażanie rozwiązania „jazda bez prawa jazdy” następuje bez zbilansowania danych pomiędzy CEK 1.0 a bazami lokalnymi. „Rozbieżności są faktem. Ich pełna skala nie jest znana, ale bazując na reprezentatywnej próbce można ocenić, że dotyczą szacunkowo znacznie ponad 100 tys. osób. W dużej mierze będą to osoby starsze, które w obecnych warunkach powinny być w sposób szczególny chronione „ – ocenił.

Kolejnym problemem, na który zwrócił uwagę szef ZPP, jest brak zapewnienia odpowiedniego dostosowania opracowanego przez PWPW Systemu Informatycznego Kierowca, w którym poszczególne powiaty i miasta na prawach powiatu wykonują całokształt operacji, do wyjaśniania niezgodności. W konsekwencji, zdaniem przedstawiciela powiatów, wydziały komunikacji „zostały skazane” na korzystanie przy wyjaśnianiu niezgodności z ogólnych usług dostępnych na gov.pl obok SI Kierowca.

„Jest to o tyle utrudnione, że system ten funkcjonuje w wydzielonej Sieci, a usługi gov.pl nie są dostępne z poziomu terminali wykorzystywanych przez pracowników wydziałów komunikacji. Sytuacja taka jest konsekwencją fiaska negocjacji między administracją rządową a PWPW „ – uważa Płonka.

Jego zdaniem, w czasie stanu epidemii powinno się unikać wszelkich rozwiązań, które mogą powodować konieczność dodatkowych czynności administracyjnych.

Szef ZPP zaznaczył, że problemy nie będą dotyczyły tylko obywateli. „Przykładowo na ostatnim posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego strona samorządowa poruszyła temat dostępu do CEK dla funkcjonariuszy straży gminnych. Z informacji uzyskanych od przedstawicieli rządu wynika, że rozwiązanie techniczne umożliwiające taki dostęp w trybie teletransmisji danych będzie gotowe nie wcześniej niż w połowie 2021 roku „ – wskazał.

Zmiany dotyczące prawa jazdy to efekt tzw. pakietu deregulacyjnego dla kierowców, a dokładnie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. To tam zapisano, że trzy miesiące po podpisaniu przez ministra cyfryzacji odpowiedniego komunikatu – zniknie obowiązek wożenia ze sobą prawa jazdy.

kic/

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

03/12/2020

O autorze

Glazio


Dodaj komentarz

Styczeń 2021
P W Ś C P S N
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Reklama

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ

Redakcja
Radiator - Turystyka Motocyklowa
E: kontakt@radiator-mototurystyka.pl
W: www.radiator-mototurystyka.pl