Rajd Dakar 2025: Polacy na starcie i ich szanse na sukces
Zróżnicowane trasy, 7700 km pełne wyzwań, z czego aż 5100 km to odcinki specjalne. Na starcie 14 reprezentantów Polski. Przed nami jedno z najbardziej wymagających i spektakularnych wydarzeń w świecie motosportu – 47. edycja Rajdu Dakar 2025.
Rajd Dakar 2025, 47. edycja legendarnego wyścigu, zapowiada się jako jedno z najbardziej widowiskowych wydarzeń w historii. Wydarzenie odbędzie się w Arabii Saudyjskiej, gdzie zawodnicy zmierzą się z trasą liczącą 7700 km, w tym 5100 km odcinków specjalnych. Start zaplanowano w miejscowości Bisha, a meta znajdzie się w Shubaytah. Tegoroczna edycja wprowadza innowację w postaci oddzielnych tras dla pojazdów FIM i FIA na pięciu etapach, co wpłynie na strategię zespołów.
Polska reprezentacja liczy 14 zawodników, którzy wystartują w różnych kategoriach, od motocykli po samochody i klasyczne pojazdy. Poniżej przedstawiamy listę Polaków z numerami startowymi, krótkim opisem ich doświadczenia oraz oceną szans na sukces.
Kim są Polacy w Rajdzie Dakar 2025? Szanse Polaków na sukces.
Kategoria: Motocykle
- Konrad Dąbrowski (numer startowy: 19)
- Mistrz Dubai mistrz Dubai International Baja, dzięki swojemu doświadczeniu i formie, jest jednym z faworytów w kategorii motocykli.
Szanse: Wysokie – może celować w pierwszą dziesiątkę.
- Mistrz Dubai mistrz Dubai International Baja, dzięki swojemu doświadczeniu i formie, jest jednym z faworytów w kategorii motocykli.
- Bartłomiej Tabin (numer startowy: 75)
- Drugi start w Dakarze. Po naukach z debiutanckiego występu liczy na poprawę wyniku.
Szanse: Solidny wynik w środku stawki.
- Drugi start w Dakarze. Po naukach z debiutanckiego występu liczy na poprawę wyniku.
Kategoria: Samochody
- Szymon Gospodarczyk (numer startowy: 201)
- Pilot litewskiego kierowcy Benediktasa Vanagasa. Ich doświadczenie w rajdach terenowych może zaowocować wysoką pozycją.
Szanse: Walka o pierwszą dwudziestkę.
- Pilot litewskiego kierowcy Benediktasa Vanagasa. Ich doświadczenie w rajdach terenowych może zaowocować wysoką pozycją.
- Piotr Beaupre i Jacek Czachor (numer startowy: 223)
- Beaupre powraca po 11 latach, a obecność Czachora jako pilota wzmacnia ich szanse na dobry wynik.
Szanse: Zaskoczenie w górnej połowie klasyfikacji.
- Beaupre powraca po 11 latach, a obecność Czachora jako pilota wzmacnia ich szanse na dobry wynik.
- Łukasz Zoll i Michał Zoll (numer startowy: 342)
- Rodzinny duet, dla którego priorytetem jest ukończenie wyścigu, choć nie wykluczają walki o dobry rezultat.
Szanse: Solidny wynik w klasie Challenger.
- Rodzinny duet, dla którego priorytetem jest ukończenie wyścigu, choć nie wykluczają walki o dobry rezultat.
- Adam Kuś i Dmytro Tsyro (numer startowy: 396)
- Międzynarodowa współpraca; nowość może być zarówno atutem, jak i wyzwaniem.
Szanse: Ukończenie rajdu i zdobycie doświadczenia.
- Międzynarodowa współpraca; nowość może być zarówno atutem, jak i wyzwaniem.
Kategoria: SSV (Side by Side Vehicles)
- Grzegorz Brochocki i Grzegorz Komar (numer startowy: 406)
- Doświadczeni zawodnicy z ambicjami na walkę w górnej części stawki.
Szanse: Możliwe podium w swojej kategorii.
- Doświadczeni zawodnicy z ambicjami na walkę w górnej części stawki.
- Marcin Pasek (numer startowy: 422)
- Pilot Hasana Alsadadiego z Bahrajnu; ich współpraca może przynieść ciekawe rezultaty.
Szanse: Środek stawki.
- Pilot Hasana Alsadadiego z Bahrajnu; ich współpraca może przynieść ciekawe rezultaty.
Kategoria: Dakar Classic
- Patrycja i Karolina Kowalskie (numer startowy: 601)
- Pierwsza polska kobieca załoga w historii Dakaru. Start w klasycznej kategorii to okazja na zapisanie się w historii polskiego motosportu.
Szanse: Ukończenie rajdu i popularyzacja rajdów w Polsce.
- Pierwsza polska kobieca załoga w historii Dakaru. Start w klasycznej kategorii to okazja na zapisanie się w historii polskiego motosportu.
Trasa Rajdu Dakar 2025
Prolog – 3 stycznia 2025 (Bisha – Bisha):
Długość: 79 km (29 km odcinka specjalnego)
Krótki, dynamiczny odcinek mający na celu ustalenie kolejności startowej na pierwszy pełny etap.
Etap 1 – 4 stycznia 2025 (Bisha – Bisha):
Długość: 500 km (412 km odcinka specjalnego)
Pierwszy pełny etap, wprowadzający zawodników w zróżnicowany teren wokół Bishy.
Etap 2 (48h Chrono) – 5-6 stycznia 2025 (Bisha – Bisha):
Długość: 1057 km (965 km odcinka specjalnego)
Dwudniowy etap bez wsparcia serwisowego, wymagający od zawodników samodzielnej konserwacji pojazdów.
Etap 3 – 7 stycznia 2025 (Bisha – Al Henakiyah):
Długość: 845 km (496 km odcinka specjalnego)
Przejazd z Bishy do Al Henakiyah, z różnorodnym terenem i wyzwaniami nawigacyjnymi.
Etap 4 (Maraton, część 1) – 8 stycznia 2025 (Al Henakiyah – Alula):
Długość: 588 km (415 km odcinka specjalnego)
Pierwsza część etapu maratońskiego prowadząca przez techniczne trasy i kaniony regionu Alula.
Etap 5 (Maraton, część 2) – 9 stycznia 2025 (Alula – Hail):
Długość: 491 km (428 km odcinka specjalnego)
Kontynuacja etapu maratońskiego z metą w Hail, znanym z kamienistych terenów.
Dzień odpoczynku – 10 stycznia 2025 (Hail):
Zawodnicy mają dzień na regenerację sił i serwisowanie pojazdów przed drugą połową rajdu.
Etap 6 – 11 stycznia 2025 (Hail – Al Duwadimi):
Długość: 829 km (606 km odcinka specjalnego)
Długi etap prowadzący przez różnorodne tereny, testujący wytrzymałość uczestników.
Etap 7 – 12 stycznia 2025 (Al Duwadimi – Al Duwadimi):
Długość: 745 km (481 km odcinka specjalnego)
Pętla wokół Al Duwadimi, z technicznymi odcinkami i wyzwaniami nawigacyjnymi.
Etap 8 – 13 stycznia 2025 (Al Duwadimi – Rijad):
Długość: 733 km (487 km odcinka specjalnego)
Przejazd do stolicy Arabii Saudyjskiej, z mieszanką szybkich i technicznych odcinków.
Etap 9 – 14 stycznia 2025 (Rijad – Haradh):
Długość: 589 km (357 km odcinka specjalnego)
Trasa prowadzi w kierunku południowo-wschodnim, z coraz większą ilością piasku i wydm.
Etap 10 – 15 stycznia 2025 (Haradh – Shubaytah):
Długość: 638 km (119 km odcinka specjalnego)
Wejście w region Empty Quarter, z dominującymi dużymi wydmami.
Etap 11 – 16 stycznia 2025 (Shubaytah – Shubaytah):
Długość: 506 km (280 km odcinka specjalnego)
Pętla w sercu pustyni, z najtrudniejszymi odcinkami nawigacyjnymi i terenowymi.
**Etap 12 – 17
Czas na masowy start i widowiskową szarżę przez pustynię, niczym kawaleria w pełnym galopie, zmierzająca po swoje trofea. Zawodnicy, na różnych poziomach rywalizacji, dotrą do mety w samym sercu obozowiska, otoczeni kręgiem wydm. Emocje i niezapomniane wrażenia gwarantowane.
Podsumowanie
Rajd Dakar 2025 będzie nie tylko wyzwaniem dla wszystkich uczestników, ale również okazją dla Polaków do pokazania się z najlepszej strony. Silna reprezentacja i różnorodność startujących kategorii dają nadzieję na dobre wyniki oraz wzbudzenie większego zainteresowania motosportem w Polsce. Trzymamy kciuki za naszych zawodników.
Który z Polaków ma największe szanse na sukces? Podziel się swoją opinią w komentarzu!
Śledź nas na bieżąco, aby poznać wyniki Rajdu Dakar 2025!
Dodaj komentarz
You must be logged in to post a comment.