Na początek wyjaśnienie – czym są gmole i crashpady.
Gmole są dodatkową ramą wykonaną z giętej lub spawanej rury. Stanowią przede wszystkim osłonę dla silników motocyklowych w czasie jazdy lub postoju. W pewien sposób ochraniają również motocyklistów. Mocowane są najczęściej do ramy po obydwu stronach motocykla. Ich wygląd i wielkość jest różnorodna. Kształt wyjściowy stanowi najczęściej litera „U”,do której dospawywane są większe lub mniejsze elementy.
Gmole najczęściej montowane są z przodu motocykla (przed silnikiem i na bokach). Można spotkać również takie, które montowane są z tyłu. W zależności od rodzaju motocykla gmole są malowane lub chromowane. Przydają się we wszystkich rodzajach motocykli. Najbardziej jednak w motocyklach enduro z racji częstych upadków w terenie. Gmole chromowane stosuje się najczęściej w chopperach – oprócz ochrony są dodatkowym ozdobnikiem oraz wykorzystywane są jako dodatkowe podnóżki. Dlaczego rura? Ponieważ jest najbardziej wytrzymałym materiałem. Dobre gmole …
Crashpady – są to wystające poza obrys motocykla osłony, w postaci walców lub grzybków. Do niedawna wykonywane były w całości z twardych materiałów takich jak aluminium czy PVC. Ich głównym zadaniem jest złagodzenie skutków upadku maszyny. Ochraniają głównie owiewki i przydają się przy szlifach bocznych. Montowane są najczęściej w ścigaczach. Są małe a dobrze wkomponowane stanowią dodatkową ozdobę motocykla. Crashpady mają za zadanie absorbować całą siłę uderzenia motocykla o asfalt. Efektem ubocznym mogą być uszkodzenia ramy powodowane przeniesieniem uderzenia bezpośrednio na ramę, w związku z tym bardzo ważnym elementem w crashu jest śruba, która musi się złamać albo wygiąć podczas mocniejszej kolizji. Dlatego wykonując samoróbki musimy we własnym zakresie dobrać odpowiednie śruby oraz pamiętać o tym, by nie były mocowane bezpośrednio do ramy motocykla.
Nowy typ crashpadów to połączenie zewnętrznych części wykonanych na przykład z magnezu oraz gumowego łącznika. Efekt – dobra amortyzacja uderzenia podczas upadku oraz zapewniona ścieralność wspomnianego elementu magnezowego. Najbardziej polecane crashe: Womet-tech, Wallrav, PWL Racing.
Co więc wybrać ? Każdy z nas i tak wybiera takie zabezpieczenie jakie mu najbardziej pasuje czy odpowiada. Kierujemy się najczęściej rodzajem posiadanego motocykla. Do ścigaczy wybieramy crashe, do enduro i chopperów – gmole.
Które są bardziej skuteczne ? Na pewno większą ochronę dają nam gmole. Znacznie lepiej chronią motocykl oraz kierowcę. Najważniejszy jest jednak fakt, że dzięki tym zabezpieczeniom unikniemy zadrapań, wgnieceń czy połamanych owiewek w motocyklu szczególnie przy małej prędkości i manewrowaniu. Minimalne zadrapania lub wgniecenia na pewno powstaną ale na elementach najbardziej wystających. Są nimi zazwyczaj gmole lub crashe. Pamiętajmy, że żadne z nich nie dają nam 100 % bezpieczeństwa.
Wniosek – lepiej je mieć niż nie posiadać żadnego dodatkowego zabezpieczenia. Wybór i tak należy do Ciebie.
Tekst: Głazio
Dodaj komentarz
You must be logged in to post a comment.