Asystent lewoskrętu BMW
Technologia systemów bezpieczeństwa montowana w pojazdach rozwija się w błyskawicznym tempie. BMW opracowuje zupełnie nowy system, który ma pomóc kierowcy w bezpiecznym wykonywaniu lewoskrętów. Jak działa?
Asystent lewoskrętu testowany jest obecnie w najnowszym samochodzie BMW serii 5. System ten uruchamiany jest automatycznie w momencie gdy kierujący zbliża się do skrzyżowania i decyduje się rozpocząć manewr lewoskrętu. Rozpoznanie to podzielone jest na dwa etapy. Za pozycjonowanie pojazdu odpowiedzialny jest system nawigacji, który umożliwia lokalizację auta z precyzją do jednego metra. Kamery, które już dziś są na wyposażeniu serii 5 rejestrują zmiany pasa ruchu i znaki poziome na drodze.
Z włączonym asystentem skrętu, trzy laserowe skanery z przodu pojazdu śledzą na dystansie 100 m sytuację panującą przed autem. Są one w stanie wykryć nie tylko samochody, czy ciężarówki, ale także motocykle. Jeśli system wykryje zbliżający się pojazd, a kierujący mimo to nadal będzie kontynuował manewr, spowoduje to aktywację asystenta, który rozpocznie hamowanie umożliwiając natychmiastowe zatrzymanie. W tym samym czasie sygnał dźwiękowy oraz komunikat na desce rozdzielczej ostrzeże o niebezpieczeństwie kierującego autem. Kolejność tych działań jest celowa i ma za zadanie przyspieszyć reakcję prowadzącego na zaistniałą sytuację. Projektanci zaznaczają, że kierujący przez cały czas ma kontrolę nad asystentem i może go pominąć (np. w sytuacji, gdy trzeba oczyścić drogę dla pojazdu uprzywilejowanego).
Drugi wariant tego systemu, oprócz skanerów laserowych i kamer z BMW serii 5 może być również wyposażony w komunikację WLAN car-to-x. W niedalekiej przyszłości dzięki systemowi „car-to-x” zapewniającemu komunikację między pojazdami, funkcjonalność asystenta lewoskrętu zostanie zwiększona do 250 m. Obecnie trwają testy przy użyciu także motocykla BMW R1200GS, który również wyposażono w ten bardziej rozbudowany wariant.
Do listy opcjonalnych elektro-gadżetów, które mają za zadanie odciążyć kierowców od zbyt intensywnegi myślenia dochodzi kolejny system. Wynalazek opracowany przez największe koncerny motoryzacyjne może pomóc i zwiększyć bezpieczeństwo. Nim jednak tak się stanie trzeba jeszcze wiele kwestii wyjaśnić, ponieważ zatłoczone drogi nijak się mają do laboratoryjnych warunków. Chyba nikt z nas nie chciał by w trakcie prawidłowo wykonywanego lewoskrętu został przez swój pojazd zaskoczony nagłym hamowaniem.
Źródło: bikers
Dodaj komentarz
You must be logged in to post a comment.