20. listopada 2013 roku to z pewnością pamiętna data dla wszystkich miłośników motocykli marki Honda Valkyrie.
Koncern Hondy (American Honda Motor’s) ujawnił tego dnia produkcyjną wersję nowego modelu Valkyrie i wprowadził embargo w sprawie zamieszczania zdjęć lub artykułów na jego temat. Ale oto już stał się cud cywilizacyjno – komunikacyjny i w Internecie są dostępne zdjęcia nowego i dość kontrowersyjnego modelu.
Trochę historii… W pierwszym modelu Hondy użyto prostego rozwiązania charakterystycznego dla samochodów typu hot-rod czyli robionych na zamówienie bądź budowanych ręcznie przez swoich właścicieli (z angielskiego „custom built”). Zrobienie tzw. hot-rod’a polegało na przerobieniu starego samochodu i usunięciu z niego wszystkich zbędnych części – dachu, maski, zderzaków, przedniej szyby i błotników, obniżeniu zawieszenia, zmiany bądź tuningu silnika prowadzącego do zwiększenia mocy, montażu większego ogumienia dla zwiększenia przyczepności i wreszcie zmiany malowania na bardziej wyróżniające się kolory.
Valkyrie F6C/ GL1500C, 1996

Pod koniec lat 90′ ubiegłego stulecia w Stanach Zjednoczonych powstał nowy model Hondy o wdzięcznej nazwie – Valkyrie. Ten przepiękny masywny cruiser w Europie był znany jako F6C, a w USA nosił nazwę GL1500C. W pierwszym modelu zastosowano 6-cio cylindrowy bokser chłodzony cieczą o pojemności 1520cc i pięciobiegową skrzynię ze starej Hondy Gold Wing GL1500 ( 1988-2000) oraz trochę inne podwozie. Waleczny motocykl ważył aż 682 kg ale i tak był znacznie lżejszy od Gold Winga. W budowie tego jednośladu uwagę przykuwały: układ wydechowy, składający się z sześciu rur (wersja fabryczna posiada układ 6-3-2), klasyczny, gruby amortyzator oraz potężny wał napędowy i wahacz.
Valkyrie Run, 2003

Po zakończeniu produkcji opisywanego wyżej modelu, czyli w 2003 r., Honda wypuściła na rynek nową i odmienioną Valkyrie Run. Była to limitowana edycja raczej niestandardowych motocykli dla szalonych pasjonatów, których cena wynosiła ponad 100 tysięcy dolarów. Panuje opinia, ze te modele zaprojektowano raczej z myślą o globalnym zareklamowaniu marki niż zdominowaniu rynku motocyklowego. Nowy model był – jak się okazało – wspaniały i luksusowy pod każdym względem. Dostarczał swoim właścicielom ekstatycznych doznań podczas jazdy i był powodem do dumy. Miał niestety także swoje wady: był koszmarnie niefunkcjonalny (brak możliwości zainstalowania jakiegokolwiek bagażu) i brakowało na nim miejsca dla pasażera. Dodatkowym dyskomfortem dla potencjalnych nabywców była niebotycznie wysoka cena. Mimo tych niedogodności nowe modele Hondy całkiem nieźle się sprzedawały. Może to dziwne ale mimo upływu czasu i zmieniających się jak w kalejdoskopie gustów Honda Valkyrie wciąż ma rzesze fanów i cieszy się wśród nich niesłabnącym uznaniem. W mitologii nordyckiej walkirie to waleczne boginie, córki Odyna zwykle przedstawiane jako dziewice-wojowniczki ujeżdżające skrzydlate konie, uzbrojone we włócznie i tarcze. Według podań dwie najbardziej znane walkirie nosiły imiona Wyjąca i Wściekła. Forum właścicieli motocykli marki Honda Valkyrie jest wciąż bardzo aktywne i jedno jest pewne – ci ludzie to pasjonaci, którzy kochają swoje motocykle miłością prawdziwą. Mimo dużego ciężaru Valkyrie są – zdaniem miłośników tej marki – wygodne, niezawodne i szybkie. Jeszcze do niedawna Honda Valkyrie była największym krążownikiem, czyli motocyklem typu cruiser najczęściej spotykanym w wielu krajach.
Honda EV06 Zupełnie innym modelem, w którym zastosowano innowacyjne rozwiązania był prototyp Hondy EV06 zaprezentowany w 2007 roku w Tokyo podczas imprezy Motor Show. Dość ciężki Naked Bike (280 kg) z wyraźnie futurystycznym designem, ogromny silnik i szerokie tylne opony. Ten model był dla wszystkich wielkim zaskoczeniem – sześciocylindrowy silnik chłodzony cieczą o pojemności 1800cc, brak dźwigni zmiany biegów i sprzęgła. Być może następny model Hondy Gold Wing będzie miał automatyczną skrzynię biegów. Czas pokaże…
Nowa Valkyrie 2014

W listopadzie 2013 roku na targach Tokyo Motor Show koncern Hondy pokazał najnowszy model Valkyrie 2014. Nowa Valkyrie zwana inaczej Honda Gold Wing 6FC to motocykl dla szerszego kręgu użytkowników. Na rynku amerykańskim będzie w sprzedaży wersja podstawowa za dość przystępną cenę – około 17 tysięcy dolarów. Nowa Valkyrie przypomina wyglądem swoje poprzedniczki ale ma odrobinę bardziej futurystyczny wygląd. Można tu mówić o kontynuacji stylistycznej linii dużych cruiserów: Gold Winga F6B i CTX 1300. Aluminiowa rama, wahacz i napęd pochodzą z modelu z GL1800. Valkyrie napędzana jest sześciocylindrowym bokserem o pojemności 1 832 cm3 i mocy 118 KM. Moment obrotowy wynosi 167 Nm. Motocykl posiada wiele innowacji, min.: oświetlenie LED ( wszędzie, w tym reflektory ), wielofunkcyjny LCD, zestaw wskaźników, większe obroty – od 1500 do 5000 tysięcy obrotów na minutę oraz większy zbiornik paliwa. Waga nowego modelu to 340 kg. Nowa Valkyrie nie przypomina raczej walecznej i wściekłej nordyckiej bogini. Jest dość ciężka, a nowa linia niekoniecznie spodoba się rzeszy fanów przywiązanych do klasycznego designu motocykla. Przypomnijcie sobie stare modele Hondy Valkyrie i sami oceńcie czy podoba Wam się jej najnowsza wersja!
Zdjęcia: materiały prasowe Honda
Dodaj komentarz
You must be logged in to post a comment.