Największe wyzwanie motosportu zapowiada się bardzo ciekawie. Rajd Dakar 2016 przemierzy najwyższy punkt w historii rajdu i do tego bez wielkich wydm. Odmienna trasa rajdu znacznie różni się od poprzednich edycji, ale gwarantuje, że Dakar pozostanie największym wyzwaniem sportów motorowych.
El Niño w Peru oraz trzęsienia ziemi i powodzie w Chile sprawiły, że te kraje zrezygnowały z organizacji rajdu. Nowy dyrektor Rajdu Dakar, pięciokrotny zwycięzca tej imprezy Marc Coma nie miał łatwego zadania w ułożeniu trasy. Wyścig odbędzie się tylko w Argentynie i Boliwii, ale Hiszpan postarał się o niespodzianki.
Program Dakar 2016 – w skrócie:
31/12 and 01/01: Kontrole administracyjne i techniczne
02/01: Start z Buenos Aires / meta w Rosario
03/01: Buenos Aires – Villa Carlos Paz
04/01: Villa Carlos Paz – Termas de Río Hondo
05/01: Termas de Río Hondo – Jujuy
06/01: Jujuy – Jujuy
07/01: Jujuy – Uyuni
08/01: Uyuni – Uyuni
09/01: Uyuni – Salta
10/01: Rest day in Salta
11/01: Salta – Belén
12/01: Belén – Belén
13/01: Belén – La Rioja
14/01: La Rioja – San Juan
15/01: San Juan – Villa Carlos Paz
16/01: Villa Carlos Paz – Rosario
02.01.2016 (sobota). Prolog – 11 km
Buenos Aires – Rosario
Powrót do przeszłości. Prolog był rozgrywany, kiedy Dakar startował w Paryżu, a kończył się w Dakarze. Po przenosinach rajdu do Ameryki Południowej postanowiono z niego zrezygnować. Zawodnicy wystartują 2 stycznia a 11-kilometrowy odcinek, zadecyduje o ustawieniu na starcie pierwszego etapu rajdu.
03.01.2016 (niedziela) I etap:
Rosario – Villa Carlos Paz
– samochody i ciężarówki – 662 km – odcinek specjalny 258 km, całość: 632 km,
– motocykle i quady – odcinek specjalny 227 km, całość: 632 km.
Start prawdziwego ścigania. Ponad 200 kilometrów odcinka specjalnego. Jak na Dakar niewiele, ale zawodnicy już od samego początku będą musieli utrzymać koncentrację na najwyższym poziomie. Szybkie sekcje, na których łatwo o błąd. Na następny dzień do przetestowania kondycja.
04.01.2016 (poniedziałek) II etap:
Villa Carlos Paz – Termas de Rio Hondo
– samochody i ciężarówki – odcinek specjalny 521 km, całość 858 km.
– motocykle i quady – odcinek specjalny 450 km, całość 786 km.
Etap z Villa Carlos Paz do Termas de Rio Hondo premiuje zawodników trzymających równe tempo przez cały dystans. Ważne będzie zachowanie sił na przejechanie dojazdówki. Odcinek nie jest zbyt trudny. Brak nawigacyjnych pułapek sprawi, że o zwycięstwo powalczą najlepiej przygotowani fizycznie i mentalnie kierowcy. Skala trudności wzrośnie kolejnego dnia.
05.01.2016 (wtorek) III etap:
Termas de Rio Hondo – San Salvador de Jujuy
– wszyscy – odcinek specjalny 314, całość 663 km.
Wjazd w góry i sprawdzian zawodników pod kątem technicznej jazdy. Zyskają zaprawieni w bojach. Szybkie partie i ciasne zakręty to nie zabawa.
06.01.2016 (środa) IV etap:
San Salvador de Jujuy – San Salvador de Jujuy
– ciężarówki – odcinek specjalny 418, całość 629 km,
– motocykle, quady i samochody – odcinek specjalny 429, całość 629 km.
Boliwia wita na dużych wysokościach oraz bardzo ciężką, urozmaiconą nawierzchnią. Ostre kamienie i umiejętność rozłożenia sił to najważniejsza część przed prawdziwym piekłem – etapem maratońskim.
07.01.2016 (czwartek) V etap:
San Salvador de Jujuy – Uyuni
– wszyscy (bez ciężarówek) – odcinek specjalny 327 km, całość 642 km.
Podczas etapu maratońskiego uczestnicy Dakaru wjadą na wysokość 4600 m n.p.m. Nigdy wcześniej w historii rajdu rajd nie zawitał na taką wysokość. Jazda w takich warunkach, przy mocno rozrzedzonym powietrzu to test dla ludzkich organizmów, ale i maszyn. Silniki na takiej wysokości tracą nawet 30 proc. swojej mocy. Jeśli dołożymy do tego jazdę po niebezpiecznych bezdrożach, to niemal na pewno do Uyuni nie wszyscy dojadą.
08.01.2016 (piątek) VI etap:
Uyuni – Uyuni
– ciężarówki – odcinek specjalny 295 km, całość 600 km,
– samochody, motocykle, quady – odcinek specjalny 542 km, całość 723 km.
Po sześciu dniach nieprzerwanej jazdy, czas na najdłuższy odcinek specjalny rajdu. Uwaga ! 542 kilometrów oesowych dla motocyklistów, quadowców i kierowców samochodów na dużych wysokościach, dochodzących do 4200 m n.p.m. Załogi ciężarówek pojadą inną trasą, liczącą łącznie 600 kilometrów.
09.01.2016 (sobota) VII etap:
Uyuni – Salta
– wszyscy – odcinek specjalny 353 km, całość 793 km.
Za kierowcami 4 200 km. Liczący 793 kilometrów etap bez taryfy ulgowej. Zawodników czeka walka z wodą i kilkukrotne pokonywanie koryta rzek. Jeśli spadnie deszcz dla wielu to zadanie może się okazać niewykonalne. To będzie wymagająca jazda przed upragnionym dniem odpoczynku.
10.01.2016 (niedziela) – dzień odpoczynku w Salta
11.01.2016 (poniedziałek) VIII etap:
Salta – Belen
– wszyscy – odcinek specjalny 393 km, całość 766 km
Druga część rajdu z podładowanymi akumulatorami. Tym razem etap dla specjalistów od nawigacji i jazdy po wydmach. Kierowcy dobrze czujący się na piachu będą mieli okazję do popisów.
12.01.2016 (wtorek) IX etap:
Belen – Belen
– samochody i ciężarówki – odcinek specjalny 285 km, całość 396 km,
– motocykle i quady – odcinek specjalny 285 km, całość 436 km.
Lejący się z nieba żar, wyschnięte koryta rzek i gotujące się zapasy wody zabrane na trasę przez zawodników – tak będzie wyglądał IX etap. Piaski Fiambali owiane są złą sławą. Wiele tam nawigacyjnych pułapek, wysokie temperatury stanowią dodatkowe utrudnienie. Każdy, komu uda się dojechać na biwak w Belen będzie skrajnie wyczerpany. Zdecydowanie jeden z najtrudniejszych etapów Dakaru.
13.01.2016 (środa) X etap:
Belen – La Rioja
– samochody i ciężarówki – odcinek specjalny 278 km, całość 763 km,
– motocykle i quady – odcinek specjalny 278 km, całość 561 km.
Ciąg dalszy przedzierania się przez piaski Fiambali. Najbardziej piaszczysty odcinek w tej edycji rajdu. Dużą rolę odegra doświadczenie i podejmowanie dobrych decyzji. Wyjątkowo łatwo o zakopanie się.
14.01.2016 (czwartek) XI etap:
La Rioja – San Juan
wszyscy – odcinek specjalny 431 km, całość 712 km.
Sprawdzian dla najbardziej wszechstronnych zawodników. Zmagania z różnymi typami nawierzchni: piasek, kamienie, miękkie podłoże oraz legendarny fesz-fesz.
15.01.2016 (piątek) XII etap:
San Juan – Villa Carlos Paz
– ciężarówki – odcinek specjalny 267 km, całość 866 km,
– samochody, motocykle i quady – odcinek specjalny 481 km, całość 931 km.
Przedostatni, najdłuższy etap Dakaru liczy blisko tysiąc kilometrów, z czego 481 km to odcinek specjalny. Na tzw. dojazdówkach Dakar pamięta wiele przypadków, kiedy wyczerpany kierowca zasnął w drodze na biwak rozbijając pojazd i w ten sposób eliminując się z rajdu. Wymagana koncentracja do końca.
16.01.2016 (sobota) XIII etap:
Villa Carlos Paz – Rosario
– wszyscy – odcinek specjalny 180 km, całość 699 km.
Upragniona meta. Ostatni etap Rajdu Dakar nazywany etapem przyjaźni. Finałowy etap składa się z wielu krętych i zdradliwych sekcji. Oby w Rosario zameldowało się 11 Polaków, bo właśnie tylu wystartuje w Rajdzie Dakar 2016.
Polacy na Rajd Dakar 2016:
Polacy w Rajdzie Dakar 2016
Motocykle:
Kuba Piątek (KTM 450)
Paweł Stasiaczek (KTM 450)
Rafał Berdysz (KTM 450)
Quady:
Rafał Sonik (Yamaha Raptor 700)
Samochody:
Marek Dąbrowski i Jacek Czachor (Toyota Hilux)
Adam Małysz i Xavier Panseri (Mini)
Kuba Przygoński i Andriej Rudnickij (Mini)
Miroslav Zapletal i Maciej Marton (H3 Evo)
Benediktas Vanagas i Sebastian Rozwadowski (Toyota Hilux)
Ciężarówki:
Gerard de Rooy, Moises Torrallardona i Dariusz Rodewald (Iveco Powerstar).
Życzymy upragnionego trofeum.
Kliknij i czytaj więcej:
Rajd Dakar 2015 – trasa i program >>>
Polacy na liście startowej Rajdu Dakar 2015 >>>
Z ostatniej chwili: Rajd Dakar 2015 >>>
W Rajdzie Dakar 2015 zginął Michał Hernik >>>
Dakar 2015: Olbrzymia radość przez łzy ! >>>
Wypadki śmiertelne w Rajdzie Dakar >>>
Dodaj komentarz
You must be logged in to post a comment.